Kira Dalhus
SEO-specialist med 7 års erfaring

Øg konverteringsraten med gode titler og beskriver

Hvad er “titel og metabeskrivelse”?

En sidetitel og metabeskrivelse (ofte kaldet title tag og meta description) er den lille bid tekst tilknyttet din landingsside, som vises som snippet i Googles søgeresultater. Ifølge talsmand for Google, John Mueller, har titler og metabeskrivelser ikke en direkte effekt på, hvordan landingssiden ranker — men de er stadig vigtige.

 

Et skriftligt førstehåndsindtryk

Måske har du hørt det før; et godt førstehåndsindtryk skal gives inden for de første syv sekunder, når du møder et andet menneske for første gang. Så hurtigt dømmer vi – bevidst som ubevidst – hinanden, og på baggrund heraf træffer vi beslutninger om, hvorvidt vi skal bruge yderligere tid med hinanden.

Du kan med god grund se sidetitel og metabeskrivelse som det førstehåndsindtryk, din landingsside afgiver. Det er nemlig på baggrund af, hvad der skrives her (og hvordan det skrives), at Googles brugere beslutter, om de fortsat ønsker at interagere med dig.

I denne artikel kommer vi med vores bud på, hvordan du nemt bruger titler og metabeskrivelser til at markere dig positivt hos potentielle kunder i din forretning.

 

Skal du eller Google gøre arbejdet?

Du behøver faktisk ikke løfte en finger for at få kreeret titler og beskrivelser til dine landingssider. Hvis ikke du selv gør en aktiv indsats, vil Google automatisk udforme begge dele for dig. Selv hvis du manuelt udarbejder teksten, vil Google i nogle tilfælde overskrive dit forslag med sit eget. Så er det egentlig spild af tid at arbejde med titler og beskrivelser? Det synes vi ikke.

I over 80 % af alle tilfælde vises de sidetitler, som du selv kreerer. Når du selv skriver teksten, er der altså 80 % garanti for, at de allervigtigste salgsargumenter og informationer bliver fremhævet. At udarbejde gode, konverterbare snippets til Google behøver ikke tage lang tid. Men det kan vise sig at være værdifuldt, så invester endelig tiden.

 

Undgå, at Google tager over

Der er endnu ingen måde, hvorpå du sikrer dig, at Google ikke overskriver dit manuelle arbejde med titler og beskrivelser. Til gengæld er der en række retningslinjer, du kan tage til dig, når du udarbejder dine tekster, og som minimere chancen for, at Google vurderer sig selv som bedre skribent end dig.

 

Tekst skal passe i længden

Der er ingen grænse for, hvor lange dine sidetitler og metabeskrivelser kan være. Der er dog begrænsning på hvor mange tegn, der vises i snippet. Antallet af tegn varierer lidt fra tid til anden. En for kort titel eller beskrivelse er heller ikke et hit hos Google.

Som tommelfingerregel kan en sidetitel være op til 60 tegn og en metabeskrivelse være op til 160 tegn. Der findes et hav af gratis SERP-værktøjer, som guider dig til en passende tekstlængde, mens du skriver dine titler og beskrivelser.

 

Tekst og indhold skal matche

Som tidligere nævnt har titel og beskrivelse ikke en direkte indvirkning på dine Google-placeringer. I stedet fungerer elementerne som et resumé af den givne landingsside. Derfor er det naturligvis uhyre vigtigt, at sidetitel og metabeskrivelse matcher med indholdet på landingssiden.

 

Husk at integrere søgeord

Det søgeord, som er i fokus på landingssiden, bør bruges i det uddrag, der vises i Googles søgeresultater. Det understreger og forstærker sammenhængen mellem landingssidens og snippets indhold.

 

Undgå duplikering

Der er efterhånden ingen, som er i tvivl om, at duplikerende indhold på en hjemmeside anses som Black Hat SEO, hvilket er no-go og kan have store konsekvenser for din synlighed. Ligeledes er duplikerende indhold i sidetitler og metabeskrivelser noget, du bør gå udenom. Enhver landingsside er unik, og skal derfor have et unikt resumé i form af sin snippet.

 

Gør brug af CTA

CTA står for Call To Action, og refererer til den tekstbid, hvor brugeren opfordres til at tage action. Et eksempel herpå kan være “download vores gratis guide til tekstforfatning nu!” eller blot “læs mere her!”. Din CTA kan være det sidste lille nudge, der skal til, før brugeren klikker sig videre ind på din hjemmeside.

 

Få dine snippets til at fange øjet

Èn ting er, hvad Google klassificerer som en god sidetitel og metabeskrivelse. En anden ting er, hvad der får potentielle kunder til at klikke på din snippet og dermed blive besøgende på din hjemmeside. Det er små ting, som gør forskellen. Herunder listes de huskeregler, som vi har stillet for os selv:

 

Skriv alle ord i titlen med stort begyndelsesbogstav

Her er en hurtig test – læs med:

Online markedsføring – Vi er eksperter i SEO, Adwords & Facebook

eller;

Online Markedsføring – Vi Er Eksperter i SEO, AdWords & Facebook

Jeg gætter på at titel nummer to vinder testen. Prøv nu at lægge mærke til, hvor lille en forskel der rent faktisk er på de to titler. Men selvom vi snakker om marginaler, kan tiltag som dette have afgørende effekt på dine potentielle besøgende.

 

Brug tal i titlen

Du ved det måske ikke, men gennem hele vores barndom er vi blevet påvirket til at forbinde visse tal med eventyr, spænding og som en portal til mere af det gode. Jeg taler om eventyrtal – tal som igen og igen er præsenteret i fængende eventyr, der giver dig lyst til mere. Typiske eventyrtal er 3, 7, 9 og 12. Du finder dem blandt andet i “De 3 små bukkebruse” og “Snehvide og de 7 små dværge”.

Om det er genkaldelsen af eventyrs-oplæsning i barndommen, vides ikke. Men tal i en sidetitel får os til at reagere. Mit gæt er, at tal gør indholdet lettere overskueligt. Tag eksempelvis denne titel; “7 Ideer Til Hvad Du Kan Lave I Din Sommerferie”. Den fortæller ikke kun, hvilket indhold du kan forvente, men også hvor meget indhold, du skal konsumere for at nå til bunds i artiklen.

 

Brug tegn i beskrivelsen

I en metabeskrivelse er der plads til ca. 160 tegn. Beskrivelsen kan derfor hurtigt blive lang og kringlet, hvis ikke den opdeles i flere sætninger. Personligt synes jeg, at en god beskrivelse består af to til fire sætninger.

Ovenstående afsnit består netop af fire sætninger, men i en beskrivelse ville afsnittets indhold ikke fungere særligt godt. Dels ville beskrivelsen blive for lang, men den ville også blive tør at kigge på. I stedet for at afslutte dine sætninger med punktum, kan du gøre brug af alternativer — eksempelvis flueben, lodret streg og udråbstegn. Se eksemplet herunder:

Leadtime | Vi hjælper dig til flere kunder! Eksperter i SEO, Google Ads og Facebook ✓ Over 12 års erfaring ✓ Giv os et kald i dag!

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.