Kira Dalhus
SEO-specialist med 7 års erfaring

3 ting, vi kan lære af Black Hat SEO i 2021

SEO er en disciplin, som har gennemgået en stor forandring gennem de sidste 10 år. Fra stort set kun at handle om at få så mange links fra andre som muligt og at fylde tekster til bristepunktet med én bestemt søgeterm, har fokus flyttet sig til mere brugercentreret indhold.

Alligevel er der den dag i dag stadig mange, der benytter sig af såkaldt Black Hat SEO – metoder, der kort sagt går ud på at ”snyde” sig til høje placeringer i søgeresultaterne. Black Hat SEO går bevidst uden om Googles best practices og tager mindre velsete kneb i brug for at nå de eftertragtede placeringer.

 

Hvad er Black Hat SEO?

Black Hat SEO siges at have sit navn fra gamle westernfilm, hvor skurken kunne kendes ved at have en sort hat på. Og fordi Black Hat SEO benytter sig af mere beskidte tricks for at nå til tops, er Black Hat blevet SEO-branchens skurk. Den almindelige, ”gode” SEO, der både tilgodeser brugeren og Google, kaldes White Hat SEO.

Typiske metoder inden for Black Hat SEO er autogeneret indhold og/eller indhold af meget lav kvalitet, sider med identisk indhold (duplicate content), købte links eller links fra irrelevante hjemmesider eller link-farme.

Black Hat SEO fører oftest kun til kortsigtede resultater (hvis nogen overhovedet), og kan i værste fald medføre, at man helt bliver fjernet fra Google. Alligevel kan vi i 2021 lære noget af Black Hat SEO.

 

Hvad White Hat SEO kan lære af Black Hat SEO:

 

1. Backlinks: Kvalitet frem for kvantitet

Backlinks er de links, som peger tilbage til din hjemmeside, og er fortsat en af de vigtigste ranking-faktorer på Google. Jo flere links, en hjemmeside har, jo bedre. Derfor hænger linkbuilding stadig unægteligt sammen med SEO i 2021, og dét ved folk, der laver Black Hat SEO ganske udmærket.

Black Hat SEO gør brug af mere kreative (og uærlige) metoder til at få indgående links. Det vil ofte være købte links eller linkfarme, hvor tusindvis af sider har som eneste formål at linke videre til en ønsket side.

I teorien er det en effektiv måde at få links på, men opdager Google, at links’ene ikke er af kvalitet, vil siden lynhurtigt blive straffet med lavere placeringer.

White Hat SEO skal stadig stræbe efter backlinks, men det er ikke alle links, der er lige værdifulde. Jo mere relevante og troværdige sider, vi kan få links fra, desto bedre. I stedet for at fokusere på kvantitet, bør man fokusere på kvalitetslinks fra f.eks. PR, kundeudtalelser eller indhold, som andre vil dele.

 

2. Keyword-fokus frem for keyword stuffing

At optimere sin side mod ét bestemt søgeord, som man gerne vil ranke på, er noget, som Black Hat SEO-personer bestemt har forstået. Faktisk er en af de mest kendte Black Hat-taktikker keyword stuffing, dvs. når man ”propper” en tekst med ét bestemt søgeord (eller -frase). Resultatet er en tekst, som ikke er særlig læsevenlig.

Google gør alt for at straffe sider, der benytter sig af denne metode med lavere placeringer, fordi brugeren gerne skulle finde sider med relevant indhold af god kvalitet i søgeresultaterne. Dog kan vi lære noget af denne klassiske Black Hat SEO-metode. For det er nødvendigt at bruge det primære søgeord tilstrækkelig mange gange til, at Google kan afgøre, hvad siden handler om.

Samtidig er det nødvendigt, at teksten også indeholder synonymer og sproglige varianter af søgeordet, da Googles algoritmer benytter sig af semantisk søgning og afgør indholdet af en bestemt side ud fra en semantisk kontekst. Har en side har et passende antal ord og benytter sig af naturligt sprogbrug, vil Google vurdere, at det er god kvalitet, og siden vil ranke bedre.

 

3. Spar på interne links

Det er vigtigt at huske, at dit indhold i første omgang læses af Googles robotter og ikke af mennesker. Derfor er det utrolig vigtigt at organisere indholdet ud fra en intern link-struktur, så Google bedre kan afgøre, hvad hver enkelt side omhandler og hvor stor en autoritet, hver side skal have.

Hver gang man linker til et andet sted på ens hjemmeside, tilskriver Google det en værdi. Dette udnytter Black Hat SEO-personer til deres fordel, og der ses en tendens til at overgøre det i form af Wikipedia-lignende sider, hvor der nærmest er linket på hvert andet eller tredje ord.

For at følge best practices inden for SEO, bør man opdele sit indhold i pillar pages, altså sider, der handler om et mere overordnet emne. Herfra kan man så kan linke videre til undersider i form af f.eks. artikler og blogindlæg, som beskriver dit indhold mere i dybden, og som linker tilbage til din overordnede pillar page eller niveauet over dette – ikke mere end 2-4 gange.

De interne links er med til at give de mere overordnede pillar pages mere domæneautoritet, hvilket også signalerer til Google, hvilke sider, du ved mest om.

 

Opsummering: Hvad kan vi lære af Black Hat SEO i 2021?

  • Backlinks af god kvalitet: Gå efter links fra troværdige og relevante sider, f.eks. i form af PR eller testimonials, i stedet for at få massevis af links fra linkfarme eller købe dig til dem.
  • Naturlig brug af keywords: I stedet for at proppe din tekst med ét bestemt søgeord, så brug brug det med måde, og sørg for, at din tekster er læsevenlige.
  • Spar på interne links: Opbyg dit indhold i overordnede pillar pages, hvor du linker til mere specifikke underside og tilbage igen – men med måde.
Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.