Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Sådan bruger I et årshjul i jeres markedsføring

Vi er netop begyndt at skrive 2024 i kalenderen, og i den forbindelse starter mange virksomheder nye initiativer i deres markedsføring.

Det er selvfølgelig vigtigt at have fokus på de initiativer, I ønsker at starte her de de kommende uger, men det er (næsten) lige så vigtigt at få tænkt resten af året ind.

Man får langt større værdi ud af årets sæsoner og markeringer, hvis man allerede nu begynder planlægningen.

I dette indlæg vil jeg give en lavpraktisk guide til, hvordan I kommer til at arbejde med det.

 

1) Find og vurder alle de nationale begivenheder

Dette skal naturligvis gøres ud fra det land (eller de lande) I er aktiv i. For eksemplets skyld gør jeg det baseret på Danmark. Her vil en liste med de mest oplagte være:

  • Januarudsalg
  • Fastelavn
  • Påske
  • Sommerferie
  • Efterårsferie
  • Halloween
  • Black Friday
  • Jul/nytår

 

2) Find og vurder branchespecifikke begivenheder

Her skal du bruge kendskabet til din egen branche og skrive ned, hvad der sker af årlige begivenheder. Det kan være alt fra ”International [Indsæt Ting] Dag” til messer og konferencer. Arbejder man med iværksættermiljøet kunne det være bud på begivenheder:

  • Løvens Hule-program bliver sendt
  • Børsens Gazelle-event
  • Ansøgning til puljer
  • Iværksættermesser
  • Vigtige deadlines (f.eks. årsregnskab)
  • World Entrepreneurs’ Day

 

3) Find specifikke begivenheder for jeres virksomhed

Her får I nogle ekstra muligheder for at fortælle historier om netop jeres virksomhed. I denne kategori kan der gemme sig rigtig mange muligheder, så her handler det både om få kortlagt alle muligheder og – vigtigst af alt – vurderet hvilke der er interessante for folk der ikke er ansat i jeres virksomhed. Det kan eksempelvis være begivenheder som:

  • Fødselsdag
  • Jubilæum for medarbjedere
  • Lancering af nye produkter
  • Opnåelse af milepæle

 

4) Definer contentplan for hver begivenhed

Nu skal I til at være konkrete ift., hvad I ønsker at gøre op til de forskellige begivenheder. Her handler det i første omgang om at prioriterer og starte med lidt ad gangen. Herunder er nogle eksempler på, hvordan man kunne gribe et par begivenheder an.

Iværksættermesse

  • 4 uger inden (Blogindlæg og email): Om fire uger kan du opleve Danmarks største messe for iværksættere
  • 2 uger inden (Email): Har du fået tilmeldt dig iværksættermessen?
  • 1 dag inden (Email): Sidste chance for at tilmelde dig
  • 3 dage efter (Email): Del dine bedste learnings fra messen med os, og vær med til at inspirere andre danske iværksættere
  • 7 dage efter (Blog og email): Se 30 danske iværksætteres learnings fra iværksættermessen

Black Friday

  • 3 måneder inden (Blog og SoMe): Begynd allerede nu og forberede dig på Black Friday
  • 2 måneder inden (Blog og SoMe): De 10 vigtigste ting, du skal have styr på, inden Black Friday
  • 1. november (SoMe): Black Month er skudt i gang
  • 5 dage inden (SoMe): Black Week er startet
  • På dagen (Blog og SoMe): Bedste tricks du kan bruge på selve Black Friday

 

Ovenstående er naturligvis blot nogle løse idéer, men det er min oplevelse at selv en hurtig skitseret plan vil løfte indsatserne markant for mange virksomheder.

 

5) Find jeres egen vinkel på begivenheder

Mange andre virksomheder vil naturligvis også gøre brug af den fremgangsmetode (i den ene eller anden form), som jeg præsenterer her.

Derfor er det vigtigt, at I forsøger at finde en unik vinkel på de forskellige begivenheder, så jeres budskab ikke drukner i de mange emails, SoMe-opslag, blogindlæg og kampagner, der bliver skrevet om emnet.

 

6) Evaluer, juster og genbrug

Den helt store gevinst kommer, når man begynder at opdage, hvor meget af indholdet, der kan genbruges i mange år.

Man bør arbejde med en 3-trins proces, som jeg kalder: Evaluer, juster og genbrug.

Evaluer: Her skal du opgøre, hvad der virkede og hvad der ikke virkede. Det kan være baseret på engagement på sociale medier, svar på emails, kvalificerede leads, omsætning eller noget helt femte.

Juster: Dette kan både betyde, at du dropper nogle punkter i din contentplan, men det vil oftest betyde, at du finder områder, du kan forbedre og udvide.

Genbrug: Det er min opfattelse, at 80% kan genbruges direkte år efter år. Det som tager 30-50 timer første år, kan typisk genbruges med lige så stor effekt for blot 5-10 timer året efter.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.