Kira Dalhus
SEO-specialist med 7 års erfaring

Google Analytics 4 – Her er de nye kernefunktioner

Siden Google første gang udgav sit webanalyseværktøj i 2005, er det gennemgået en lang række forbedringer og bruges i dag på mere end halvdelen af alle hjemmesider verden over.

I en mere intelligent version bruger det nye Google Analytics 4 – eller GA4 – machine learning til endnu bedre at kunne forstå kunderne på tværs af kanaler og devices.

Læs med, og bliv klogere på nogle af de vigtigste funktioner i Google Analytics 4.

Ny AI-kerne udfylder datahullet

I en tid med stigende fokus på regler for cookies og dataindsamling, vælger flere brugere aktivt dette fra. Manglende samtykke til cookies og dataindsamling betyder, at der er mindre trafik at tracke og altså mindre data at analysere. Men det har den nye Google Analytics 4 en løsning på.

Den største og vigtigste ændring i den nye version af Analytics er nemlig den nye AI-kerne, der giver mulighed for en mere avanceret og intelligent databehandling. Det betyder at eksisterende data analyseres, og ud fra dette identificeres mønstre, som bruges til at genskabe mangelfuld data.

På den måde kan Google ved hjælp af machine learning-algoritmer “gætte” sig til den manglende data og danne et mere komplet grundlag at analysere brugernes adfærd ud fra. Dette bliver et værdifuldt værktøj til at forbedre din forretning, fordi du får mulighed for at kortlægge mønstre i dine kunders adfærd og opdage nye optimeringsmuligheder.

Bedre målgruppeindsigt

Den nye machine learning-model betyder, at Analytics har mere data at arbejde ud fra, og dermed er målgruppen også bedre repræsenteret. Hvor data før var opdelt mellem devices eller kilder, er det nu blevet muligt at følge kunderne gennem hele rejsen og helt ned på brugerniveau – på tværs af app og web.

Med machine learning bliver muligt at identificere mønstre i brugeradfærden og spå om nye trends. De nye predictive metrics kan nemlig forudsige købsadfærd eller opdage, hvis der pludselig opstår øget efterspørgsel på et bestemt produkt, eller hvis der er et særligt kundesegment med potentiale for ekstra omsætning.

På samme måde får du værktøjer, der giver bedre indblik i kundelivstidsværdi. Under den nye Life Cycle-sektion i rapporterne er det muligt at få dybere indblik i kunderejsen – fra brugeren stifter bekendtskab med dig til køb og senere fastholdelse.

.

Ny struktur baseret på events

En ny måde at præsentere data på er gennem det, som Google kalder events. Med events kan du tracke hver gang en bruger interagerer med dit website eller din app.

Events er brugerhandlinger som f.eks. afspilning af video, visning af en bestemt side eller et klik på en bestemt knap. For at kunne spore alt dette, krævede den tidligere version af Analytics mange gange, at et kodestykke blev indsat på de elementer, du gerne ville tracke – enten manuelt eller via Google Tag Manager.

I det nye Google Analytics 4 slipper du for det. Her vil en række events være foruddefinerede, og du kan nemt slå dem fra eller til – eller få Googles bud på anbefalede events. Du kan også helt selv definere dine egne events og på den måde få præcis den data, der er værdifuld for din virksomhed.

Opsummering: Hvad kan det nye Google Analytics 4?

  • Ny AI-kerne: Machine learning udfylder hullerne i din data og bidrager til en mere komplet datasamling, der giver et tydeligere billede af din virksomheds performance.
  • Bedre indsigt i din målgruppe: Mulighed for at opdage potentielle vækstområder og kommende trends hos dine kunder med bedre indsigt i dine brugeres adfærd.
  • Ny eventbaseret struktur: Bedre individuel analyse af data med events, der gør det muligt at tracke brugerinteraktioner ned til mindste niveau.

Google Analytics 4 udkom i oktober 2020, og der bliver løbende tilføjet nye funktioner til verdens mest udbredte analyseværktøj.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.