Det skal du vide, inden du går i gang med SEO

Hvis det er første gang du giver dig i kast med SEO, er der en række vigtige overvejelser, du skal gøre dig, inden du påbegynder selve SEO-arbejdet.

Et grundigt forarbejde, der bl.a. består af en konkurrent- og en søgeordsanalyse, er essentielt for, at din SEO-indsats er både tiden og pengene værd.

Hvad er målet?

Først og fremmest bør I spørge jer selv, hvad I gerne vil opnå. Vil I gerne have trafik her og nu? Eller vil I investere i en mere langsigtet SEO-indsats, der med tiden kan skabe løbende trafik til jeres hjemmeside?

Mange tror fejlagtigt, at SEO skaber resultater natten over, men i virkeligheden vil man oftest først kunne se en effekt af SEO-arbejdet efter 3-6 måneder.

Hvis I ikke kan vente så længe, så er betalt annoncering måske et bedre valg. Her vil en kampagne oftest være i gang allerede inden for 24 timer. Ulempen er dog, at du betaler per klik, hvorimod organisk trafik er gratis.

En god idé er også at overveje, hvordan I vil måle effekten af SEO-indsatsen. I bør sætte nogle mål, der skaber reel værdi for jeres forretning – typisk salg, kundehenvendelser eller sign-ups. At ligge i toppen på udvalgte søgeord må aldrig “bare” være et mål i sig selv, men kan være et middel mod målet (hvis indhold, søgeord og timing er rigtig).

Få viden om jeres konkurrenter

En vigtig del af forarbejdet er at kigge på, hvad jeres konkurrenter ude i søgeresultaterne gør godt. For ikke blot at kunne holde trit med dine konkurrenter men også slå deres placeringer, er du nødt til at sætte dig ind i, hvad der fungerer godt for dem rent SEO-mæssigt.

Du kan via en række online værktøjer få indblik i, hvilke sider, der er velbesøgte hos konkurrenterne og hvilke søgeord, dine konkurrenter ranker på. Nogle af de mest populære værktøjer til at undersøge dine konkurrenter er Semrush, Ahrefs og AccuRanker.

Ofte vil man undersøge, hvor godt konkurrentens hjemmeside er bygget op samt kvaliteten af indholdet. Det kan eksempelvis vise antallet af tekster (og længden af disse) og hvordan brugerne engageres. En linkanalyse af din konkurrent kan hjælpe dig med at få overblik over, hvor mange links de har og hvem, der linker til dem.

Alt dette er vigtig for at vide, hvad du som minimum bør gøre – og helst endnu bedre end dine konkurrenter.

Find de søgeord, som kunderne bruger

En søgeordsanalyse handler om at finde de ord eller sætninger, dine kunder søger på, når de søger på dit produkt eller din ydelse. På den måde kan du bruge søgeordene i dine SEO-tekster til at skabe relevant indhold på dine landing pages.

Du bør lave en grundig analyse og finde frem til alle de søgeord og -sætninger, som kan være relevante for din virksomhed. Jo mere specifikt, jo bedre.

Der findes flere værktøjer til dette, bl.a. Google Keyword Planner, hvor du kan få information om søgevolumen for hvert enkelt søgeord og forslag til alternative søgeord. På den måde kan du finde ud af, om folk rent faktisk søger på et bestemt ord, eller om de i stedet bruger et synonym.

Værktøjerne kan fortælle dig, om det giver mening at arbejde videre med et bestemt søgeord. Vælger du ikke de rigtige søgeord fra starten, kan SEO-arbejdet vise sig at være spild af tid.

Next step – Læg en SEO-strategi

Når I har analyseret både konkurrenter og søgeord, er næste skridt at lægge en strategi for jeres SEO-indsats og hvordan I når jeres mål.

En SEO-strategi bør tage højde for forskellige faktorer såsom budget og tidshorisont og bør føre til en konkret plan for, hvordan målene nås. Planen kan bl.a. omhandle teknisk forbedring af jeres hjemmeside, prioritering af hvilke SEO-tekster, som er vigtigst at udarbejde samt en strategi for linkbuilding – hvor mange, hvor ofte og fra hvem.

Gode SEO-resultater kræver en vedvarende indsats, så husk også at planlægge, hvor tit der skal følges op og evt. rettes til i strategien.