Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

13 tips til at øge din organiske rækkevidde på LinkedIn

Denne artikel tager afsæt i et fremragende opslag fra Sam Browne, hvor han opsummerer vigtige pointer ift. hvad man bør og ikke bør gøre på LinkedIn.

Det er punkter, jeg selv har praktiseret, men hans opsummering og (ikke mindst) data på området tillader jeg mig at benytte som afsæt til denne artikel.

1) Post tilpas ofte

Du har formentlig set mange indlæg, hvor personen har forsøgt at poste x-antal dage i træk (gerne et trecifret antal dage) på LinkedIn, hvilket gav en voldsom vækst i interaktioner, følgere og kunder.

Det er ikke så overraskende, for hyppighed og konsistens har altid være vigtige ingredienser på sociale medier.

Det er dog også vigtigt, at du ikke poster for ofte. Udgiver du to indlæg på under 18 timer, nedsætter det rækkevidden for begge opslag med 15%. Udgiver du tre indlæg inden for 18 timer, er det 30% for alle tre.

2) Skab engagement hurtigt

De første timer har en kæmpe indflydelse på din rækkevidde. LinkedIn tester dit indhold på en mindre målgruppe, før de beslutter, om det skal have lov til at sprede sig til hele dit netværk (og deres netværk).

Det optimale er naturligvis, at du skriver noget som er så godt, at dette sker helt naturligt – men det er også OK at bede kollegaer eller venner om et like eller en kommentar, hvis du har brug for at kickstarte din rækkevidde.

3) Selfies

Vi kan godt lide at handle og interagere med mennesker. Derfor virker personlige profiler typisk også langt bedre end virksomhedsprofiler.

Derfor giver det også god mening, at en selfie øger engagementet, fordi det gør det langt tydeligere, hvem der er afsender.

Jeg blev dog alligevel lidt overrasket over tallene fra Sams post, der siger, at rækkevidden er 2,5 til 3 gange større ved brug af en selfie.

4) Optimal tekstlængde

Nøglen er, at det hverken bliver for kort eller langt. Mellem 1.200 og 1.600 tegn er den anbefalede længde til opslag på LinkedIn.

Derudover skal det være luftigt – meget luftigt.

Jeg læste et godt tip på LinkedIn forleden, som gik på, at man skulle lave linjeskift efter hvert punktum.

5) Engager med andre

Min egen regel er, at man skal bruge mindst lige så meget tid på at interagere med andres indhold, som man bruger på sit eget.

Hver gang du smider en kommentar, så bliver du (og potentielt dit indhold) set af flere nye mennesker. Samtidigt er det ikke mærkeligt, at LinkedIns algoritme favoriserer personer, som også interagerer med andre, da det giver et bedre LinkedIn.

6) Post på det rette tidspunkt

Der findes mange forskellige svar ude på nettet ift., hvornår det er bedst at poste. Når folk spørger mig, plejer jeg altid at svare: ”Når du har tiden til det”.

Jeg oplever nemlig rigtig sjældent at den ægte barriere er, at man poster på et forkert tidspunkt. I størstedelen af tilfældene bliver der postet alt for sjældent.

Hvis du dog ønsker at ramme et sweet-spot, så siger både mine erfaringer (og de fleste rapporter), at de bedste tidspunkter at poste er:

  • Mandag til torsdag: 7-9, 12-13 og 15-17
  • Fredag: 7-9 og 12-13

7) Ret ikke i dit indlæg

Det nedsætter din rækkevidde med 10%-40%, hvis du retter i dit indlæg, efter du har lagt det op. Jeg ved ikke helt, om problemet kan omgås ved at slette og lægge op igen, hvis der skulle være en slem fejl.

Er det en lille slåfejl, så lad den stå – du er en af de eneste der ser den.

8) Kommenter ikke egne indlæg som den første

Denne vil nok få flere til at løfte øjenbrynet.

For det er nærmest et klassisk LinkedIn-”hack”.

I stedet for at linke direkte i post-teksten, skriver man ”Find linket i kommentarfeltet” og laver derfor den første kommentar.

Og den er også god nok – for det er trods alt langt mere effektivt, end hvis linket var i selve opslaget. Her står vi nemlig overfor, at vi enten;

  • kan lave første kommentar og reducerer rækkevidde med ca. 20%
  • have linket direkte i indlægget og reducere rækkevidden med 40%-60%

Har det en stor forretningsmæssig værdi for jer at have linket med, så skal det placeres i kommentarfeltet. Men kigger man udelukkende på rækkevidde, så skal der ikke være noget link overhovedet.

9) Vælg det bedste indlægstype

Først og fremmest skal I naturligvis finde ud af, hvad jeres formål er med LinkedIn og det enkelte opslag. Det er altid vigtigere at underbygge forretningsmålet fremfor ”bare” at maksimere sin rækkevidde.

Men det er naturligvis altid interessant at kigge på, om man kan benytte nogle af de mest populære post-typer og samtidigt have fokus på forretningen.

Her er de mest effektive:

  • Dokument-indlæg får typisk 2,2 til 3,4 gange mere rækkevidde
  • Afstemninger får typisk 2,1 til 2,9 gange mere rækkevidde
  • Karrusel-indlæg får typisk 1,8 til 2,3 gange mere rækkevidde
  • Tekst + flere billeder får typisk 1,2 til 1,6 gange mere rækkevidde

10) Simple afstemninger

Det mest optimale er at lave en afstemning med kun to svarmuligheder. Laver man en afstemning med fire svarmuligheder, får denne 30% mindre rækkevidde.

11) Brug video korrekt

Det er fire ting, der er vigtige ift. video på LinkedIn:

Videoen skal uploades direkte til LinkedIn (ikke link til YouTube, Facebook el.lign.)

Tilføj altid undertekster (35% mere rækkevidde og 25% mere engagement)

Lav dem i et kvadratisk format

Hav dig selv med i videoen (ligesom effekten med selfies)

12) Brug 3-5 hashtags

Hverken færre eller flere.

Det har både en negativ effekt hvis du bruger 0-2 hashtags eller over 5 hashtags.

Du kan sagtens have en liste med 50 hashtags, som du får brugt hen over en længere periode, så du rammer hele din målgruppe på LinkedIn, men der må kun være 3-5 hashtags på et enkelt indlæg.

13) Svar alle

Som vi skrev tidligere, så har det en negativ effekt, hvis man kommenterer som den første.

Det har dog en positiv effekt, hvis du svarer på kommentarer. Derudover giver det også dine følgere en bekræftelse af, at du rent faktisk læser dem, hvilket gør det mere sandsynligt, at de vil kommentere på fremtidige indlæg fra dig.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.