Når Google “crawler” din hjemmeside, forsøger den at gennemskue, hvilke emner du berører. Som indikation herpå, vil Google aflæse det søgeord, du har i fokus på en given landingsside. At arbejde med søgeord er derfor et vigtigt værktøj, hvis du vil ranke på de søgninger, der giver dig et konverterbart publikum.
I denne guide viser vi dig fem steder på en landingsside, hvor du bør arbejde aktivt med dit søgeord. Er du i tvivl om, hvilket søgeord du skal bruge? Så start med vores artikel om bedste værktøjer til din søgeordsanalyse. Hvis du har dine søgeord klar, og skal i gang med din landingsside, så læs med her!
1. Meta-titler og beskrivelser
Søgeord bruges ikke kun af Google. Potentielle besøgende bruger ligeledes søgeordet som en indikator for, om din hjemmeside er dét de søger efter. Ved at skrive en god titel og beskrivelse som inkluderer dit søgeord, kan den besøgende hurtigt danne sig en idé om, hvad der kan forventes af din landingsside.
Vær opmærksom på, at Google i 2021 begyndte at lave automatiske Meta-titler og beskrivelser på sider, hvor titel og beskrivelse synes at være af lav karakter. Selvom resultaterne heraf virker fine, er det derfor en god idé at dobbelttjekke, om søgeordet fortsat bruges, og at kvaliteten er, som du ønsker det.
Google har skrevet en artikel om ændringen, som du finder her.
2. URL slugs
En URL slug er den sidste bid af din URL. Denne kan du modellere, som du ønsker det. URL’en for din landingsside kan ses som en brødkrummesti, som Google bruger til at forstå, hvad landingssiden omhandler.
Se eksemplet herunder. URL’en fører til en landingsside om de SEO-kurser, vi hos Leadtime udbyder. Landingssidens titel er “Kurser i SEO”. Havde vi ikke ændret URL slug, havde den fulde URL heddet leadtime.dk/kurser/kurser-i-seo. Den forrige bid af URL’en fortæller allerede Google, at denne landingsside er en uddybning af emnet “kurser”. Derfor kan vi gøre URL’en pænere, uden at det skaber komplikationer for forståelsen hos Google og andre søgemaskiner.
3. Overskrifter
Overskriften er med stor sandsynlighed det første, den besøgende på din landingsside læser. Det samme gælder for søgemaskinerne, når de crawler dine sider. Derfor er det helt naturligt, at dit søgeord fremgår her. Jo længere mod venstre du kan placere dit søgeord, jo hurtigere kan du gøre klart for besøgende (bots som rigtige mennesker), hvad du skriver om på din landingsside.
4. Brødteksten
Når du skriver din brødtekst, vil du (forhåbentlig) finde det uundgåeligt ikke at bruge dit søgeord, da et godt søgeord er en refererende term, til det du skriver om. Kunsten i at skrive en god brødtekst i perspektivet af SEO, er at skrive en letforståelig tekst, hvor emnet er tydeligt, men uden at spam-forbruge dit søgeord.
En tommelfingerregel siger, at søgeordet skal fylde 1,5-3 % af teksten for at holde søgeordstætheden inden for rimelighedens grænser. For mange år tilbage var det helt normalt at lade søgeordet fylde 8-10 %. Det var almen kendt, at nogle skrev søgeordet et utal i gange i bunden af en landingsside, og skjulte det ved at sætte font-farven til at være den samme som baggrundsfarven.
I dag bliver metoder som denne betegnet som spam. Google gennemskuer det lynhurtigt, og chancen, for at dit domæne helt bliver fjernet fra Googles søgeresultater, er stor. Metoderne er i dag kendt som Black Hat SEO, og dem skal man holde sig fra.
Læs gerne vores artikel om, hvad vi kan lære fra Black Hat SEO.
5. Billeder
Når du bruger billeder på din hjemmeside, har du mulighed for at inkludere dit søgeord i koden på to måder. Google læser koden, hvorfor det giver mening at gøre det. Først og fremmest kan du bruge søgeordet i det filnavn, du tildeler billedet, inden du uploader det.
Dernæst kan du tildele dine billeder en såkaldt “alternativ tekst”. Dette kaldes ofte en “alt-tekst”. Alt-tekster er udviklet med formål om, at folk med synsproblemer kan få læst teksten op, når de bruger et tekst-til-tale værktøj. Din alt-tekst bør derfor beskrive billedet så kort og præcist som muligt.
Google bruger ligeledes alt-teksten til at forstå, hvad dit billede viser, og til at beslutte, hvordan billedet skal rankes i Googles billede-resultater. Derfor giver det mening, også at have søgeordet repræsenteret i din alt-tekst.