Læs vores guide til 3 klassiker til søgeordsanalyse: Ahrefs, Keyword Planner og Search Console

3 værktøjer til søgeordsanalyse, der stadig holder i 2021

En grundig søgeordsanalyse er fundamentet for enhver SEO-strategi. Du er nemlig nødt til at optimere dine sider mod de ord, som brugerne benytter, når de søger efter noget bestemt på Google. Og for at vide, præcis hvilke ord, du skal optimere mod, er det nødvendigt med en søgeordsanalyse.

Selvom der løbende kommer nye til, er der værktøjer til søgeordsanalyse, der stadig holder i 2021.

1. Ahrefs Keywords Explorer

I Ahrefs kan du benytte mange af funktionerne til din søgeordsanalyse

Inden for SEO sammenlignes Ahrefs med en schweizerkniv, fordi værktøjet rummer utallige funktioner og af mange bruges som et alt-i-et tool. Især benyttes Ahrefs til analyse af en hjemmesides linkprofil – f.eks. kan du sammenligne dine konkurrenters med din egen for at se, hvordan du kan overhale dem ude i søgeresultaterne.

For nylig lancerede de en forbedret udgave af Keyword Explorer er det muligt at få dybdegående information om et bestemt søgeord. Udover søgevolumen, får du et overblik over dine konkurrenter på side 1. Du får også information om, hvor mange der rent faktisk klikker på hver af de sider, der bliver vist ude i søgeresultaterne, samt hvor mange af de kliks, der er organiske eller betalte.

Udover månedlig søgevolumen giver de fleste søgeordsværktøjer en form for indblik i, hvor meget konkurrence der er på søgeordet – f.eks. på en skala fra 0-100, eller om søgeordet er nemt, middel eller svært. Men Ahrefs’ Keyword Difficulty fortæller dig, præcis hvor mange backlinks, du har brug for, for at komme på side 1.

Ahrefs kræver som udgangspunkt et betalingsabonnement, men der findes visse funktioner, som kan tilgås gratis i en begrænset version – f.eks. Keyword Rank Checker og Backlink Checker. Dog skal du betale, hvis du vil have adgang til alle funktioner. 

2. Google Keyword Planner

I Keyword Planner kan du få inspiration til nye søgeord

Google Keyword Planner er stadig manges go-to værktøj, når der skal laves søgeordsanalyser. En af de helt klare fordele ved Google Keyword Planner er, at data kommer direkte fra Google. Derfor er værktøjet et af de mest pålidelige, der findes.

Keyword Planner bruges af mange i forbindelse med Google Ads, og en særlig smart funktion er “Top of page bid”, hvor du kan se, hvor meget der bliver budt på søgeordet. Det siger noget om. hvor stor interesse i der er for at annoncere for ordet – jo højere prisen for et søgeord er, jo større interesse i at annoncere for det. Det giver et indblik i, om der potentielt er meget konkurrence på et bestemt ord.

En anden brugbar funktion i Keyword Planner er, at den automatisk foreslår relaterede søgeord. På den måde kan man få inspiration til nye søgeord baseret på det, brugerne søger på.

 

Google Keyword Planner er gratis at benytte, men kræver at du har en Google Ads-konto, hvor du aktivt annoncerer.

3. Google Search Console

Sådan bruger du Search Console i din søgeordsanalyse

Almindeligvis er Google Search Console ikke noget, man forbinder søgeordsanalyse. Helt overordnet bruges værktøjet til at holde øje med, hvordan ens hjemmeside klarer sig ude i søgeresultaterne. Ikke desto mindre er Google Search Console en lille guldmine, når det kommer til at opdage nye søgeordsmuligheder.

Under “Performance” får du overblik over de sider, der får flest klik ude på Google samt hvilken søgeterm, der er blevet benyttet. Og hvis du finder de sider, hvor du ligger mellem nr. 8 og nr. 20, så får du indblik i, hvilke sider du skal optimere mod et bestemt ord, så dine placeringer kan få det sidste boost op.

Som noget ekstra smart kan du koble din Google Analytics-konto til din Google Search Console og få endnu mere præcis data. Det giver dig f.eks. mulighed for bedre at forstå hvordan dine placeringer og bestemte søgeord påvirker din hjemmesides organiske performance.

 

Google Search Console er gratis at benytte, men kræver, at du bekræfter ejerskabet af din hjemmeside.  

 

Sproget ændrer sig løbende, og derfor foreslår vi, at du foretager en søgeordsanalyse minimum en gang om året. På den måde får du mulighed for at opdage, om der er dukket nye søgeordsvarianter op og om din nuværende strategi skal justeres.