Nu kan du bruge billedudvidelser i dine Google Ads

Ny mulighed for at bruge billeder i dine annoncer øger muligheden for klik

Google har tilføjet endnu en udvidelse til Search Ads, og som noget helt nyt i Danmark, kan du nu bruge billeder til at skille dig ud i søgeresultaterne.

Læs med her, hvis du vil vide, hvad billedudvidelser er og hvilken værdi, det kan skabe for dig, der annoncerer gennem Google Ads.

Spring direkte til:

 

Hvad er Search Ads?

Inden for Google Ads findes der helt overordnet fire typer annonceformater:

  • Display: Bannerannoncer på eksempelvis blogs og nyhedssites.
  • Video: Korte videoer mellem 6 og 15 sekunder, der vises, når YouTube-videoer afspilles.
  • Shopping: Produkter fra en webshop, der vises direkte i søgeresultaterne med pris og billede.
  • Search: Tekstannoncer, der bliver vist øverst eller nederst på søgeresultatsiden (markeret med “Ad”).

Search Ads er det mest almindelige annonceformat. Search Ads vises i tekstformat, når en bruger foretager en søgning på en service eller en vare, som minder om det, du tilbyder – derfor hedder de “Search”. Man vælger en række søgeord, man gerne vil vises på, men det er i sidste ende Google, der vurderer, hvilke annoncer, som vises for en bestemt søgning.

Herunder ses et eksempel på en Search-annonce:

 

eksempel på search ad uden annonceudvidelse

Almindelig Search-annonce uden udvidelser

 

Man kan kun få lov til at optage én plads i søgeresultaterne (enten øverst eller nederst), og derfor er det vigtigt, at man skiller sig ud i sine annoncetekster. Det kan man bl.a. gøre ved at bruge et fængende sprog med et klart budskab og tydelige call-to-actions.

En anden mulighed for at skille sig ud i sine Search Ads er gennem en række forskellige annonceudvidelser.

 

Hvad er annonceudvidelser?

Annonceudvidelser er en feature, hvor du har mulighed for at supplere annonceteksten med ekstra information. Udvidelserne kan kun benyttes ved Search Ads.

Det kan eksempelvis være telefonnummer, adresse og links til undersider (også kaldet webstedsudvidelser), som kan blive vist sammen med din annonce.

I eksemplet herunder med Kipling Travel ses både en opkaldsudvidelse og hele fire webstedsudvidelser:

 

Eksempel på Kipling Search Ad med annonceudvidelser

Search-annonce med webstedsudvidelser

 

På den måde har du mulighed for at få vist endnu flere oplysninger om din virksomhed og føre brugerne direkte hen til det, de klikker på. Hvis søgningen eksempelvis er foretaget fra mobilen, vil brugeren have mulighed for at foretage et opkald direkte ved at klikke på telefonnummeret.

Annonceudvidelser er både en service for brugeren og får dig samtidig til at fylde mere i søgeresultaterne, hvilket får dig til at skille dig ud i mængden. Samtidig får du mulighed for at tilføje det, der ikke var plads til i selve annonceteksten.

Og som noget helt nyt kan man også tilføje billeder som udvidelser til Search-annoncer.

 

Fordelen ved de nye billedudvidelser

Der er mange fordele ved at bruge billeder i sine annonceudvidelser.

I eksemplet herunder kan man tydeligt se, hvordan annoncen visuelt skiller sig ud fra de andre typer:

 

Search annonce med billede

Search-annonce med billedudvidelser

 

Billederne skal opfylde nogle bestemte krav i forhold til størrelse og kvalitet, men bortset fra det kan man selv vælge, om man vil vise billeder af produkter, medarbejdere eller fysiske rammer.

En klar fordel ved billedudvidelser er, at man skiller sig ud visuelt. Sammenlignet med de helt almindelige tekstannoncer uden billeder, kan de fleste være enige om, hvilken annonce, der ville appellere mest til brugeren. Billeder skaber troværdighed og giver mulighed for at skabe en relation til brugeren allerede inden, man har klikket videre – især hvis man vælger at vise billeder af mennesker.

Dog er det kun Google Ads-konti med god historik, der er kvalificerede til at tilføje billeder som udvidelser. Derfor skal du først undersøge, om du er kvalificeret. Hvis du bruger et bureau, har du måske allerede hørt om billedudvidelserne. Hvis ikke, kan de helt sikkert svare dig på, om du er kvalificeret til at bruge billedudvidelser.

 

Hvilke annonceudvidelser er bedst?

Med alle de forskellige typer udvidelser, kan man måske blive i tvivl om, hvilke der er bedst. Og kort sagt er det alle dem, der får dig til at skille dig ud.

Du kan tilføje alle de annonceudvidelser, du har mulighed for. Jo flere udvidelser, du kan tilføje, jo større sandsynlighed er der for, at der bliver vist flere på én gang. Men i sidste ende er det Google der bestemmer, hvilke og hvor mange udvidelser, der bliver vist sammen med annoncen fra gang til gang.

Derfor er billedudvidelser en ekstra god idé at tilføje (hvis du vel at mærke har mulighed for det). Billedannoncer er stadig en nyhed inden for Google Ads, og Google vil formentlig ikke vise dem så ofte endnu. Men er du en af de heldige, der er kvalificeret, vil du uden tvivl skille dig ud fra dine konkurrenter.