Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Hvor meget skal du investere i SEO?

I dette indlæg vil jeg snakke om det spørgsmål, jeg hører oftest fra kunder – og som desværre ikke kan besvares eksplicit. Svaret til spørgsmålet, “Hvor meget skal vi investere i SEO?”, kan nemlig varierer fra  0 kr./md. til +100.000 kr./md.

I denne artikel prøver jeg at forklare, hvorfor.

Lad os sammenligne det med et Formel 1 løb

Det har altid været lettest for mig at forklare, hvis jeg sammenligner det med et Formel 1 løb.

Forestil dig, at SEO er et uendeligt Formel 1 løb, hvor det hele tiden handler om at ligge forrest. Hvis du skulle deltage i sådan et løb, bør du overveje to ting:

  1. Hvor mange omgange er de andre foran dig?
  2. Hvor hurtigt kører de?

Uden at kende disse to faktorer, ville du ikke have en chance for at vurdere, om du er i stand til at indtage førstepladsen – og hvor meget du skal yde, før det er muligt.

Dette fører mig videre til mine to væsentligste pointer.

Investerer I for lidt, er det spildt

Hvis I i førnævnte løb har fundet ud af, at de andre kører med 100 km./t., nytter det ikke noget, hvis I vælger at joine løbet med 90 km./t. Så vil I enten sakke mere bagud eller (i bedste fald) blot bevare nogle placeringer, som i forvejen ikke er gode nok.

Det vil heller ikke give mening at gå ind i løbet med 100 km./t., da I fortsat konstant vil være lige så langt bagefter, som da I startede.

Overhaler I for langsomt, slipper tålmodigheden op

Vælger I som virksomhed at investere i SEO, vil I forvente at se nogle resultater. I ved formentlig godt, at SEO-resultater ikke kommer hen over natten, men min erfaring er, at de fleste virksomheder ønsker at se resultater inden for 3-6 måneder, før “tålmodigheden” slipper op.

Derfor skal I sørge for at sætte fra land i et tempo, der sigter efter resultater inden for en relativt kortsigtet periode.

Er det virkelig så firkantet?

Nej, det er det selvfølgelig ikke. Google er en utroligt avanceret søgemaskine, og vi kan derfor ikke bare finde en let, målbar enhed (som eksempelvis km./t.), som vi kan måle efter.

Herunder kommer jeg med nogle helt konkrete eksempler på, hvad vi (blandt mange faktorer) går ind og kigger på, når vi skal estimere en passende SEO-indsats for en virksomhed:

  • Mængden af indhold samt kvaliteten
  • Antallet af indgående links og kvaliteten af de domæner, de kommer fra
  • Væksten i nye links det seneste år
  • Følgere på sociale medier og engagementet fra disse


Vi ved ikke, hvad der sker i morgen

Den helt konkrete grund til, at der ikke findes et svar på spørgsmålet er, at vi ikke ved, hvad jeres konkurrenter gør i morgen. Derfor kan intet SEO-bureau komme med et definitivt svar på, hvad der skal investeres for at opnå en topplacering på Google.

Vi kan selvfølgelig komme med nogle estimater, der er baseret på grundig analyse og mange års erfaring med at estimere SEO-indsatser.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.