Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Hvordan kan AI på kort sigt påvirke komplekse kunderejser?

Som de fleste andre virksomheder så kigger vi naturligvis meget ind i, hvordan AI på nuværende tidspunkt og i fremtiden kan bruges i vores arbejde. Derfor har vi gennem de seneste måneder brugt en del tid på at læse om og arbejde med værktøjer som ChatGPT, Dall-E, Midjourney og Adobe Firefly.

Personligt har jeg også lyttet til en del spændende podcast om emnet for at få en dybere forståelse for, hvad AI kan, og hvad de både korte og lange fremtidsudsigter er.

Hvis du, ligesom mig, synes det er et spændende område, så kan jeg virkelig anbefale podcasten ”AI Revolutionen”.

I denne artikel kommer jeg med nogle konkrete eksempler på, hvordan jeg tror, vi vil se generative AI påvirke virksomheder, som arbejder med en kompleks kunderejse i deres markedsføring.

 

On-demand genererede kreativer

At lave video og grafik til annonceringen sker i dag typisk hos en designer/animator eller hos et online-værktøj, som kan automatisere en smule af arbejdet (eksempelvis at skalere til flere størrelser).

Det betyder også, at man ofte vælger nogle enkelte spor, hvortil der udarbejdes kreativer.

Jeg forestiller mig en nær fremtid, hvor platforme som Google, Facebook og LinkedIn (altså hhv. Alphabet, Meta og Microsoft) bygger AI-værktøjer, der laver grafikken eller videoen i det øjeblik, den skal vises. På den måde vil man baseret på interesser, adfærdsmønstre, geografi og demografi kunne se et stykke grafik, der virker spot on.

Helt konkret kunne det eksempelvis betyde, at alle ser en safarijeep, men:

  • Kæresteparret uden børn ser to personer der sidder sammen
  • Pensionisten ser en familie på tre generationer sidde sammen
  • Den unge singleperson ser en vennegruppe

 

Derudover vil den kunne tilpasse, hvilke dyr der er på savannen, hvilken stil billedet er i og mange flere ting.

 

Fuldautomatisk blog baseret på AI og data

Beder man ChatGPT om at skrive et blogindlæg, så bliver det i min optik en smule generisk.

Selv dem der gør det bedst med at skrive konkrete instrukser , der giver maskinen noget godt at arbejde med, får lidt generiske blogindlæg.

Jeg kan dog sagtens se, at vi er ret tæt på – og når ChatGPT lige for tiden arbejder på deres ”plugins”, der skal give den adgang til yderligere data, så virker det ikke så fjernt, at en blog af virkelig høj kvalitet kan køre helt på autopilot.

Eksempelvis kunne AI få adgang til:

  • Analytics- og marketingdata for vores kunder
  • Definerede KPI’er og målsætninger
  • Information om kundens engagement

 

Dernæst vil den være i stand til at skrive fantastisk indhold, som eksempelvis kunne være cases, interessante learnings samt trends og tendenser fra en branche.

 

Værktøjer programmeret på stedet

Vi har allerede set, hvordan GitHub Copilot kan hjælpe programmører med at lave hele eller dele af funktioner.

Jeg forestiller mig, at man som bruger vil kunne opleve, at der bliver ”bygget et lille værktøj”, mens man besøger en hjemmeside.

Her tænker jeg især på hjemmesiders søgefunktion, der i højere grad vil kunne levere et brugbart værktøj (som vi kender det fra Google med valutaomregnere, aktiegrafer, sportsresultater og meget mere) fremfor et klassisk søgeresultat.

Her er nogle konkrete scenarier, jeg kan se for mig:

  • Person søger på ”hvilken størrelse sko skal jeg bruge i US”, og så bygger søgefunktionen en simpel omregner til skostørrelser
  • Person søger på ”hvilken farve skjorte passer godt til et mørkeblåt jakkesæt”, og så får man visualiseret et komplet look og mulighed for at vise eksempler med forskellige skjorter, hvor farven kunne passe godt til
  • Ved søgning på ”hvilken marketingkanal virker bedst, hvis man sælger lederuddannelser” kommer der konkrete målgruppeforslag fra eksempelvis Facebook og LinkedIn – og med mulighed for at finjustere disse målgrupper, så de kan bruges direkte i hver sin platform

 

Ovenstående er blot et par enkle idéer, men tanken er, at værktøjer kan opstå, uden at de skal programmeres først. Værktøjerne i ovenstående findes formentlig allerede, men det spændende er, når det kan blive lettere tilgængeligt for mindre virksomheder at tilbyde denne slags værktøjer – også selv hvis der blot er tale om et par enkelte besøgende, fordi værktøjet programmeres automatisk.

 

Spændt og påpasselig

Vores nuværende perspektiv på tingene er, at vi ser ekstremt mange muligheder dukke op. Vi har dog også en påpasselig ift. at overlade komplette og/eller komplekse opgaver til AI.

Selvom vi i nogle eksempler er blevet imponeret over, hvad ChatGPT har formået at skrive om et emne, så har det typisk kun være imponerende set i lyset af, at det var skrevet af en robot. Sammenlignede jeg to tekster, hvor jeg ikke vidste, hvilken der var skrevet af AI, så var der en tydeligt højere kvalitet i det indhold, der var skrevet af en tekstforfatter.

Men jeg er ikke i tvivl om, at vi går en spændende fremtid i møde med AI, og at udviklingen vil komme ekstremt hurtigt.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.