Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Vigtigheden af den specialist, der løser jeres timer

Potentiel kunde: ”Hvad er jeres timepris?”

Mig: ”Den er 1.200 kr.”

Potentiel kunde: ”Tak.”

Ovenstående er en udveksling, jeg relativt ofte har haft med en potentiel kunde. Jeg synes dog sjældent, kunderne er interesseret i at høre, hvem der løser deres timer.

Det synes jeg er ærgerligt.

Jeg vælger naturligvis proaktivt at fortælle, hvad jeg synes retfærdiggør en timepris på 1.200 kr. – nemlig at samtlige timer altid løses af en specialist med min. 5 års erfaring inden for sit eget felt.

Hvis den potentielle kunde sammenligner vores timepriser med andres, spørger jeg altid, om de har undersøgt hos de andre udbydere, hvem der løser deres timer.

Det har de ikke.

 

Forskellen på to leverede timer

Erfaring er så centralt inden for online markedsføring. Her tæller både faglig erfaring, erfaring med jeres branche og erfaring i det marked/land, I ønsker markedsføringen i.

God erfaring vil betyde:

  • Højere kvalitet i det arbejde der leveres
  • Mindre behov for involvering fra jeres side
  • Bedre strategiske valg og prioriteringer
  • Færre korrekturgange

Alt i alt så får man i langt størstedelen af tilfældene mere ud af 10 timer hos en med et solidt erfaringsgrundlag, fremfor 15 timer fra en med manglende erfaring.

Denne erfaring ligger hos personen, ikke hos virksomheden. Det betyder ikke, at den pågældende person personligt skal have siddet med konti i jeres branche, da man naturligvis også kan få erfaring gennem indsigter hos kollegaernes kunder – men vedkommende skal have ”været inde over” på den ene eller anden måde.

 

Ikke alle opgaver kræver samme erfaring

Dette indlæg handler ikke om, at man kun kan arbejde med specialister, der har en tung erfaring. Det handler udelukkende om, at der er harmoni mellem timepris og erfaringsniveau.

Det er nemlig langt fra alle opgaver, hvor den dybe erfaring er en nødvendighed. Ønsker man så omkostningseffektiv markedsføring som muligt, kan man derfor overveje at få opdelt arbejdsopgaverne, så nogle løses til en dyr timepris og andre til en knap så dyr timepris.

Eksempler hvor det ikke kræver så meget erfaring:

  • Generelt arbejde i brancher hvor den digitale bar ikke er sat så højt
  • Markedsføring fokuseret på et mindre lokalt område
  • Arbejdsopgaver med en stor grad af gentagelse
  • Arbejdsopgaver hvor der er lagt en specifik plan og lavet et konkret framework

Eksempler hvor det kræver meget erfaring:

  • Arbejde i meget konkurrenceprægede brancher
  • Markedsføring på tværs af mange landegrænser
  • Strategiske opgaver
  • Analyse, planer, prioriteringer og handlingsplaner

 

Mit bedste råd til alle kunder

Helt enkelt er mit råd: Spørg.

Vær nysgerrig på virksomhedens valg og fremgangsmetoder. Herunder kan du se en række spørgsmål, jeg synes, du kan stille i en snak med et potentielt fremtidigt bureau – og så svarer jeg på vegne af mig selv.

Dig: ”Hvad er jeres timepris?”

Mig: ”Den er 1.200 kr.”

Dig: ”OK, hvem er det så, der løser timerne?”

Mig: ”I jeres konkrete tilfælde vil det være min kollega Julie med 13 års erfaring i Google Ads og Kira med 7 års erfaring i SEO. Uanset hvad, så bliver dine timer altid løst af en specialist med min. 5 års erfaring, for vi ansætter ikke nogen uden det.”

Dig: ”Lyder interessant – hvorfor er det nødvendigt med 5 års erfaring?”

Mig: ”Det er det ikke nødvendigvis på alle opgaver, men i opstarten af et marketingforløb skal der træffes mange beslutninger ift. strategi, prioritering og planlægning, og her betyder erfaring rigtig meget ift. at træffe de rette valg.”

Dig: ”Hvad med de opgaver, der ikke kræver erfaring? Koster de så også 1.200 kr. i timen?”

Mig: ”Ja, det vil de gøre hos os – fordi det stadig er samme specialister, der løser dem. Hvis der ender med at være rigtig mange timer af denne karakter, kan vi kigge på, om I vil løse dem internt, om vi skal hjælpe med at finde en freelance eller hvad der kunne være en god løsning. Er antallet af disse opgaver ikke så stort, så kan det nok ikke svare sig at skulle ud og lede efter en ny person for at spare lidt på timeprisen.”

(Jeg tænker, du har fanget pointen nu)

Det er disse samtaler med potentielle kunder, jeg virkelig godt kan lide at have, fordi man typisk også får afsøgt alle muligheder og tjekket om der er god kommunikation.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.