Visit Greenland ønskede at øge kendskabet til Grønland som rejsedestination, samt at vækste deres fanbase på Facebook. De nye fans skulle være engagerede og aktive, og skulle rekrutteres fra Danmark, Tyskland og England.
Om Visit Greenland
Visit Greenland er Grønlands nationale turistråd, og fungerer under Grønlands selvstyre. De fokuserer på udvikling og turisme, og på at skabe et Grønlandsk brand baseret på værdier, kultur og regional alsidighed.
Håndtering og løsning
Vi rådgav Visit Greenland, i forhold til hvilke elementer der skulle tages i brug for at nå de ønskede mål indenfor det allokerede budget.
Strategi
Den bedste anbefaling er en anbefaling fra en ven. Derfor skulle kampagnen ikke alene generere kvalitetsfans, som havde eller fik interesse i Grønland, men også motivere dem til at anbefale landet til deres venner og bekendte.
Konkurrence applikationer
For at løfte opgaven byggede vi tre konkurrence applikationer – én på hvert sprog. Vinderen af konkurrencen vandt en rejse for to til Grønland, hvor turen ville byde på tre forskellige udflugter:
- Tur til indlandsisen
- Moskussafari og nordlystur
- Hundeslædetur
For at deltage i konkurrencen, skulle man invitere den person man ønskede at rejse med, og skrive en tekst om hvilken udflugt man helst ville opleve og hvorfor. Den som skrev den bedste tekst, vandt konkurrencen.
Formålet med disse konkurrencebetingelser var at få flere deltagere og at få disse til at anbefale Grønland som destination via positive udtalelser. At præmien var en rejse til Grønland skulle sikre kvaliteten af deltagerne, og at de havde den interesse, som ville gøre dem til engagerede bidragere til Visit Greenlands community i lang tid fremover.
Væg-administration
Facebooks edgerank-algoritme forhåndsvurderer en fans interesse, i det som en Facebook side offentliggører. Som fan ser man det, som Facebook vurderer til at være mest relevant. Hvordan og hvor meget man interagerer med sine fans, har en stor indflydelse på, hvor mange af dem der deltager i en konkurrence. Derfor havde vi tilrettelagt et forløb på Visit Greenlands væg med fokus på at engagere så mange fans som muligt, og på at gøre alle opmærksomme på konkurrencen. Forløbet startede flere uger før konkurrencen, og varede indtil vinderen var trukket og offentliggjort.
Annoncering
Annoncerings-fasen havde to formål; At få eksisterende fans til at deltage og at rekruttere nye fans og deltagere.
Med udgangspunkt i vores administration af væggen blev der kørt en kampagne med Facebook sponsorede historier. Annoncerne blev alene vist til folk, som var venner med fans af Visit Greenland, og derfor af flere årsager kunne være interesserede. De havde venner med interesse for Grønland, og fik konkurrencen anbefalet via udtalelser og synes godt om-tilkendegivelser, fra nogen de stolede på.
Vi lavede også en kampagne med almindelige Facebook-annoncer, men med en gennemarbejdet og målrettet segmentering. For at sikre optimal udbytte af annoncebudgettet, splittestede vi mange forskellige annoncer, og udviklede annoncering med afsæt i de mest succesfulde.