Google har for længst fået titlen som verdens mest populære søgemaskine. Stadig er der ingen andre end Google selv, der med sikkerhed ved, hvordan algoritmerne bag fungerer.
Der findes mere end 200 faktorer, der har betydning for, hvordan en hjemmeside rangerer i Googles søgeresultater. Hvis du vil have en chance for at blive vist øverst i søgeresultaterne, så kommer her de 4 vigtigste rangeringsfaktorer.
1. Indhold af høj kvalitet
Ifølge Google skaber godt indhold værdi for brugeren og er relevant. Det betyder, at indholdet er lavet til rigtige mennesker og ikke blot for at kunne blive indekseret af Googles robotter. Derfor er alfa og omega, at dit indhold er af høj kvalitet, hvis det skal rangere højt i søgeresultaterne.
Derudover skal dit indhold gerne engagere brugeren og opfordre til videre handling. Kan du få dem til at gøre en bestemt handling, såsom at tilmelde sig et nyhedsbrev eller udfylde en kontaktformular, vil det ikke kun gavne din forretning. Det vil også sende et signal til Google om, at din hjemmeside er relevant for brugerne og dermed skal rangeres højere i søgeresultaterne.
Dine tekster skal være af en vis længde, før Google vurderer, at det er indhold af høj kvalitet. Jo flere ord, jo bedre vil kvaliteten som udgangspunkt vurderes til at være. Hvis du også sikrer dig, at dit indhold er aktuelt og up-to-date, vil Google vurdere, at din hjemmeside er opdateret og relevant for brugeren – og det kan have en positiv indvirkning på dine placeringer.
2. Backlinks
Når en anden hjemmeside linker til din, kaldes det for et backlink. Backlinks er blandt Googles vigtigste rangeringsfaktorer, fordi de fungerer som en form for blåstempling af din hjemmeside. Derfor er der mange inden for SEO, der arbejder med linkbuilding.
Hvis andre hjemmesider henviser til din, så vil Google tolke det som om, at din hjemmeside også skal tilskrives en vis værdi. Og hvis du over tid har opbygget mange backlinks fra troværdige domæner, vil det helt naturligt vil have en positiv effekt på dine placeringer.
Kvaliteten af backlinket af altafgørende. Jo mere relevante og troværdig en hjemmeside, som linket kommet fra, jo større værdi vil det have. Omvendt vil links af lav kvalitet (eksempelvis backlinks fra linkfarme eller købte links) have den modsatte effekt. Faktisk kan du blive straffet af Google, hvis du snyder med dine backlinks.
3. Teknisk performance
Dit indhold kan være nok så godt, og dine backlinks være af nok så høj kvalitet, men hvis din hjemmeside er langsom om at loade eller fyldt med tekniske fejl, bliver det svært at opnå de gode placeringer.
Din hjemmeside skal nemlig give en god brugeroplevelse hele vejen rundt – også på den tekniske performance. Derfor er din hjemmesides hastighed den fjerdevigtigste faktor for at ligge højt i søgeresultaterne. Hurtige hjemmesider bliver belønnet med højere placeringer og omvendt.
Der findes et hav af online værktøjer, som du kan bruge til at tjekke din hjemmesides tekniske tilstand. En af dem af Googles egen Page Speed Insights, der udover resultatet giver dig en række forslag til forbedringer. Du kan også se, hvordan din hjemmeside klarer den fra en desktop og fra mobilen, som er den fjerdevigtigste rangeringsfaktor.
4. Mobilvenlighed
Siden Googles Mobile First-algoritmeopdatering i 2019, har mobilvenligheden været en væsentlig rangeringsfaktor på Google. Mobile First betyder, at Google ikke længere indekserer en hjemmeside ud fra dens desktop-version, men derimod ud fra mobiludgaven.
En mobiltilpasset hjemmeside betyder, at brugeren får den samme brugervenlige oplevelse, hvis de besøger din hjemmeside fra en mobil enhed. Det vil blandt andet indebære. at dit design er responsivt, så det tilpasses alle skærmstørrelser, at man nemt kan navigere rundt og at man kan læse teksten uden at skulle zoome.
Behovet for en mobilvenlig hjemmeside skyldes, at mindst 90 % af verdens internetbrugere benytter mobilen til at gå på nettet. Derfor er det vigtigt for Google, at en hjemmeside skal kunne ses på alle skærmstørrelser.