Jeg har altid været meget fascineret af det, der kaldes tavs viden.
Det er den viden, der kan være svær at skrive ned eller forklare til en anden, men som kan være virkelig afgørende for vigtige beslutninger.
I min optik kan man kun opbygge denne tavse viden gennem erfaring, og det er præcis derfor, vi prioriteter udelukkende at have specialister med stor erfaring på deres område.
Den tavse viden i marketing
Jeg oplever den ofte på vores kontor, hvor en specialist træffer et valg, der umiddelbart afviger fra det, de fleste lærebøger og best practices siger.
Det gør de, fordi de ”fornemmer”, at det vil være det rigtige valg – og selvom det kan lyde som et mindre sikkert valg, end at gå med anerkendte best practices, så er det ofte her, sejrene ligger.
Disse beslutninger er der nemlig mange andre, som ikke træffer. Derudover er det beslutninger, der bygger på mange års erfaring og læring.
Det betyder naturligvis ikke, at man gør alting helt anderledes, men at man træffer nogle anderledes valg i prioriteringer af områder/indsatser.
Vigtigheden ift. komplekse kunderejser
Desto længere en kunderejse bliver, desto sværere bliver det at arbejde efter best practices og lade alle beslutninger være baseret på data. Selvom vi kan spore mange ting og bruge data i rigtig høj grad, så vil der altid være scenarier, hvor det er svære at spore den komplette kunderejse.
Vi arbejder også med kunder, hvor udgiften til at få ”det korrekte tracking-setup” vil være alt for stor ift. deres samlede budget til markedsføring, og her bruger vi særligt vores erfaring og tavse viden til at vælge, prioritere og justere indsatserne.
Den tavse viden og jeres virksomhed
Den muligvis vigtigste del af området kommer her, for der opbygger sig nemlig også en stor tavs viden hos os ift. alle vores kunder. Vi er stolte over at have flere kunder, der har været hos os i over 10 år, og det er helt tydeligt at mærke, at den tavse viden opbygger sig i højere grad hos kunderne, desto længere de er hos os.
Derfor synes jeg også, at man som virksomhed skal være varsom med at skifte bureau for ofte. Det kræver nemlig tid for ethvert bureau at forstå jeres forretning i dybden, og desto bedre bureauet forstår jeres forretning, desto bedre resultater kan de skabe.