For en måneds tid siden oplevede vi, nogle kunder fik en fejlside, når de klikkede på en Google Ads-annonce, vi var ansvarlige for.
Det sker nærmest aldrig, da vi;
- har scripts til at teste for 404-fejl på Google Ads-annoncer
- er i tæt dialog med vores kunder, hvis de ændrer noget ift. URL-struktur
- enten laver eller hjælper kunden med at lave redirects ved URL-ændringer
- bruger tilpas meget tid på at overvåge og tilpasse vores kunders konto
Fejlen betød at kunder blev sendt til en URL, der startede med ad.atdmt.com, som gav en 404-fejl.
Udrofringen var en tracking-skabelon, der ikke længere virkede – ved at fjerne den forsvandt problemet altså også. I slutningen af artiklen viser jeg konkret, hvad der skal slettes.
Men inden da vil jeg gerne tale om noget interessant.
Hvorfor opstod problemet?
Det mest oplagte vil naturligvis være at sige, at vi havde lavet en fejl i kontoen. Vi er mennesker, så naturligvis laver vi fejl i ny og næ – og når vi gør, så indrømmer vi og retter til.
Men denne her gang var der noget andet i spil.
For vi havde aldrig oprettet denne tracking-skabelon på kunden. Det er samme specialist, der har siddet med kontoen i de +10 år, vi har arbejdet med den. Ændringshistorikken fortalte heller ikke, at der skulle være foretaget noget i perioden op til, at problemet begyndte at opstå.
Senere samme aften, sad jeg i privaten og søgte efter nogle ting – og her støder jeg på præcis samme fejl – blot for en komplet anden virksomhed (som jeg hverken kendte eller vi nogensinde havde haft noget med at gøre).
Så blev jeg nysgerrig.
Jeg begyndte at søge på søgeord, hvor jeg vidste, at store virksomheder ville dukke op, og klikkede på deres Google Ads-resultater – og her fejlede ca. 1 ud af 8.
Mit bedste bud er derfor, at Google er kommet til at automatisk slå noget til/konfigurere noget, som så får en række links til at fejle.
Så sent som i dag har jeg oplevet problemet på et dansk marketingbureau, en massageudbyder og en stor aktør i rejsebranchen.
Sådan opdager du problemet
Denne er lidt mere tricky.
For sådan som vi oplevede fejlen, så var den rimelig sporadisk. Min kollega og jeg kunne foretage samme søgning og finde samme annonce, men få to forskellige resultater.
Vi kunne se i Google Analytics, at vi fik et passende antal sessions ift. antal klik fra Google Ads.
Fejlen kunne man ikke fremprovokere ved at teste annoncerne inde fra Google Ads, da den først opstår ude i selve søgeresultatet, når man bliver vist – og vi har naturligvis ikke lyst til at bede 20 mennesker søge og klikke på ord, der kan være relativt dyre, da det tager fra kundens budget.
Derfor er min bedste anbefaling, at du tester, om der er noget som ser mystisk ud under dine tracking-templates.
Sådan løses det
Du skal blot gøre følgende:
- Åben Google Ads
- Vælg din konto
- Vælg ”Alle kampagner”
- Gå til ”Indstillinger”
- Dernæst ”Kontoindstillinger”
- Fold sektionen ”Sporing” ud
- Tjek hvad der står i ”Sporingsskabelon”
Har I aldrig benyttet sporingsskabeloner, så skal dette felt være tomt. Benytter I det aktivt (fordi I eventuelt har en mellemstation som står for noget tracking) så tjek om det der står matcher med det, I normalt benytter. Står der ”https://ad.atdmt.com” i starten så skal det med stor sandsynlighed slettes.