Kira Dalhus
SEO-specialist med 7 års erfaring

Ramt af Googles seneste Core Updates? Her er alt, du skal vide

Hvis dine placeringer er faldet efter sommerferien, kan Googles seneste algoritmeopdateringer være en mulig forklaring. Opdateringerne består både af Core Updates samt mere specifikke opdateringer og blev rullet ud i løbet af juni og juli.

 

Googles vigtigste mission er, at brugerne altid bliver præsenteret for de bedste søgeresultater. For at de kan blive ved med at vise resultater, som er relevante for brugeren, troværdige og af høj kvalitet, opdaterer de konstant deres algoritmer.

Før i tiden ændrede Google kun deres algoritmer en gang i mellem, som vi kender det fra f.eks. BERT og Panda. Men i dag foretages de konstant – lige fra daglige finjusteringer, som ingen bemærker, til større og mere omfattende opdateringer, der udrulles et par gange om året.

Hvad er Google Core Updates?

De genrelle opdateringer af Googles algoritme kaldes Core Updates og er generelle opdateringer af Googles kernealgoritme. Core Updates fokuserer primært på at forbedre den måde, Google vurderer content på, og formålet er at forbedre kvaliteten og relevansen af søgeresultaterne.

Udover Core Updates kommer der løbende mere specifikke tilføjelser til algoritmerne. F.eks. gik Googles Product Reviews-opdatering ud på at belønne de mere dybdegående produktanmeldelser med højere placeringer, mens Passage Ranking-opdateringen betød, at enkelte afsnit i en tekst nu kunne være en rangeringsfaktor i sig selv.

Algoritmeopdateringerne kan – alt efter omfang – påvirke dine placeringer i både en positiv eller negativ retning, fordi rangeringsfaktorerne hver gang ændrer sig en lille smule. Derfor er opdateringerne særligt interessante for dem, der arbejder med SEO. Almindeligvis meddeler Google om det noget tid i forvejen, hvis en opdatering kan få konsekvenser for dine placeringer.

 

Det ved vi om sommerens opdateringer

I løbet af sommeren har Google først og fremmest udrullet to Core Updates – en i juni og en i juli.

Det var også i midten af juni, at Google kom med deres længe ventede Page Experience Update. Ud fra en række parametre såsom mobilvenlighed, sikkerhed og den generelle brugeroplevelse, vurderes den samlede oplevelse af din side. Som noget nyt kan denne score ses i en rapport i Google Search Console.

Derudover har der været ekstra fokus på at komme spam til livs. I juni måned lancerede de hele to Spam Updates, der bl.a. skulle mindske antallet af sider med autogenereret content, fusk med links og andre tricks fra Black Hat SEO.

Desuden kom de i slutningen af juli med en Link Spam Update, som skulle undersøge kvaliteten af udgående links og på den måde identificere sider, der benytter sig af link spam til at opnå høje placeringer.

 

Hvordan kan opdateringerne påvirke placeringerne?

Core Updates er ikke rettet mod nogle sider specifikt, men handler mere om, hvordan Google overordnet vurderer kvaliteten af content. Derfor vil det primært være hjemmesider med content af lav kvalitet, som vil blive påvirket.

Selvom den overordnede oplevelse med en hjemmeside er vigtig, er content af høj kvalitet endnu vigtigere. Men på søgninger, hvor flere sider har lige godt indhold og kan virke lige relevante, kan Page Experience være en afgørende faktor for din placering.

Spam-opdateringerne vil også have konsekvenser for mange hjemmesider. Fremover bliver hjemmesider med backlinks fra link spam ikke længere straffet med lavere placeringer som tidligere, men værdien af linksene vil gå tabt.

 

Sådan skal du gøre, hvis du er blevet ramt

Sørg for at, at dit content er af så høj kvalitet som muligt – så simpelt er det faktisk ifølge Google selv. Hvis du sørger for godt content, er det næsten uundgåeligt ikke at blive belønnet af algoritmerne.

For bedre at forstå, hvordan Core Updates kan påvirke dine placeringer, har Google udarbejdet en række spørgsmål, du kan stille dig selv for at sikre kvaliteten af dit content. Du kan bl.a. spørge dig selv, om dit content bidrager med original information, om din overskrift og titel resumerer indholdet på en beskrivende måde og om du selv ville selve indholdet med en ven.

Udover godt indhold er det også vigtigt, at du generelt følger best practices inden for SEO. Sørg bl.a. for, at dit site er mobiltilpasset, hav en god intern linkstruktur, optimér din hjemmesides tekniske performance, og sørg for troværdige backlinks.

 

Mange af ændringerne blev indført for blot et par måneder siden, og Page Experience-opdateringen er først helt udrullet i slutningen af august. Derfor vil der gå et stykke tid, før vi kan se den fulde effekt af opdateringerne.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.