Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

5 gode spørgsmål du kan stille dit SEO-bureau

Jeg har arbejdet med SEO i lidt over 16 år, og i bureaubranchen lige så længe. Gennem disse år har jeg erfaret, hvordan mange virksomheder har svært ved forstå området, hvilket for mig giver god mening.

SEO har nemlig den primære udfordring, at indsatser og resultater er lidt sværere at sætte direkte op mod hinanden. Resultaterne er afhængige af rigtig mange forskellige faktorer og kommer med en ”forsinkelse”.

Dette gør det også sværere at evaluere sit bureau. For hvor lang tid skal der gå, før man kan konkludere, at SEO-bureauet ikke har formået at løfte opgaven?

Derfor vil jeg i dette indlæg præsentere fem spørgsmål, du kan stille dit SEO-bureau – samt hvad jeg mener er ”gode” og ”dårlige” svar.

 

1) Hvilke arbejdsopgaver har I løst?

Godt svar

Vi har skrevet tre nye indholdssider, som er målrettet de søgeord, vi fandt i den indledende søgeordsanalyse, og så har vi gennemgået 15 af jeres eksisterende sider, og optimeret ting som eksempelvis interne links, titler, beskrivelser, overskriftstrukturen mv.

Dårligt svar

Vi har lavet en masse små optimeringer, og så nogle ting ”bagved hjemmesiden”.

 

2) Hvilke søgeord har I valgt at fokuserer på

Godt svar

Vores overordnede strategi inkluderer virkelig mange søgeord, da vi arbejder med søgeord mere temabaseret, men nogle af de vigtigste søgeord er (indsæt liste med konkrete søgeord/-sætninger).

Dårligt svar

Vi arbejder ikke med søgeord, når vi arbejder med SEO. Det er en forældet måde at arbejde med SEO på.

 

3) Hvordan måler I succesen for vores SEO?

Godt svar

Det endelige mål vil altid være forretningsværdi skabt gennem organisk trafik. I jeres tilfælde måler vi på antal ordrer lagt samt ordrestørrelsen. Vi har dog også nogle underliggende måleparametre, som eksempelvis domain rating (hos Ahrefs), antal relevante søgeord i top 3 og mængden af organisk trafik.

Dårligt svar

Vi måler på antal søgeord der ligger på side 1 – og det samlede antal månedlige søgninger på disse ord.

 

4) Kan vi selv bidrage til SEO-arbejdet?

Godt svar

Ja, det kan I naturligvis godt, og der er faktisk rigtig mange områder, hvor det kunne være interessant at få bragt jeres viden og ressourcer i brug. Lad os tage et kort møde, hvor vi kan høre lidt om, hvilke kompetencer I ønsker at bidrage med, og så kan vi se, om det giver mening, at lade det indgå som en del af strategien.

Dårligt svar

Nej, det vil vi ikke anbefale. SEO er meget teknisk, og det er vigtigt, at man kender feltet nøje.

 

5) Hvornår kommer resultaterne?

Godt svar

Det er ikke muligt at præcisere helt, da effekten også afhænger af nogle udefrakommende faktorer som eksempelvis, hvad jeres konkurrenter gør. Vi har dog sat et budget, hvor målet er, at I efter 3-4 måneder vil begynde at opleve stigning i trafik og konverteringer fra organisk trafik.

Dårligt svar

Det er ikke muligt at sige med SEO, her er I nødt til at have is i maven.

 

Konklusionen

Som du måske har spottet, så mener jeg, at det gode svar handler om at oplyse og inkludere jer tilstrækkeligt. Begynder et SEO-bureau at pakke rapporter og handlingsplaner ind i alt for komplekse forklaringer, er det efter min opfattelse et tegn på, at de ikke er forberedt eller ikke har lavet det, de skal.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.