Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Teknisk SEO: Derfor skal I ikke gå efter det perfekte

Hvis I arbejder med teknisk SEO, vil I muligvis begynde at stræbe efter 100% i scores og 0 fejl i samtlige værktøjer.

Det er dog ikke den rette fremgangsmetode, baseret på min erfaring.

Det er det ikke af følgende årsager:

  • De sidste procenter betyder (stort set) ingenting
  • Det kræver dyrebar tid, der kunne bruges andetsteds
  • Det kan ende med at koste på andre parametre
  • Det der rigtigt giver noget, kan ikke altid måles i et værktøj

 

Det vil jeg dykke lidt ekstra ned i her.

 

1) De sidste procenter betyder (stort set) ingenting

Vi har gennem årene arbejdet med mange kunder, og vi har uden tvivl oplevet, hvad et dårligt teknisk fundament kan betyde for en hjemmesides SEO.

Derfor skal teknisk SEO altid prioriteres.

Jeg har dog også i flere scenarier set hjemmesideejere, inklusiv mig selv, gå helt nøgternt til værks med tekniske optimeringer. Med den bedste intention på plads, sidder man med tættekam og gennemgår selv de mindste fejl.

Selvom det kan virke tilfredsstillende at se de gule og røde lamper forsvinde, så er effekten på placeringerne i bedste fald minimal.

Kigger man eksempelvis på Google PageSpeed Insights, så plejer jeg at sige, at man skal have en score, der er minimum 60 på mobil og 90 på desktop.

Kigger man på ikke-kritiske fejl i Google Search Console, så er min tommelfingerregel, at man ikke må have en fejlrate på over 5%. Har man 1.000 sider, må der altså maksimalt være 50 sider, der giver den pågældende fejl.

 

2) Det kræver dyrebar tid, der kunne bruges andetsteds

Man kan sammenligne dette med mange andre felter inden for markedsføring. En overdreven stræben efter ingen fejl kræver tid og sænker derfor udbyttet.

I SEO er det ikke synderligt svært at lave en udførlig liste over alle de opgaver, man kunne lave. Den svære øvelse kommer, når man skal finde de vigtigste opgaver, man bør lave med de timer, man har til rådighed.

Jeg kommer ikke til at gå dybere ned i prioriteringen i dette indlæg. Men som udgangspunkt er ens tid bedre givet ud med arbejde på indhold, linkbuilding og engagement, end at få forbedret scoren yderligere end nævnt i punkt 1.

 

3) Det kan ende med at koste på andre parametre

Nogle af de forbedringer, som en teknisk analyse foreslår, kan give en ringere brugeroplevelse. Det kan eksempelvis være for meget komprimering af billeders kvalitet eller at udskyde indlæsning af CSS, hvilket kan give en ”grim load”.

Selvom det er teknisk muligt at opnå 100% uden at gå på kompromis med brugeroplevelsen, så er det for de fleste virksomheder ret dyrt, da det kan kræve, at hele websitet bygges forfra.

Inden man implementerer tekniske optimeringer, skal man vurdere, om det gør brugeroplevelsen dårligere eller andre opgaver mere tidskrævende.

 

4) Det der rigtigt giver noget, kan ikke altid måles i et værktøj

Selvom SEO-værktøjer bliver mere og mere avancerede, så forholder de sig stadig mest til kvantitet, og ikke kvalitet.

De kigger eksempelvis på:

  • Hvor mange millisekunder et billede er om at loade – men ikke kvaliteten er billedet
  • Hvor mange tegn der står i en title – men ikke hvor godt skrevet det er
  • Hvor mange eksterne scripts der loades – men ikke hvor vigtige de er

 

Det betyder også, at der er mange indsatser, hvor værdien kan være kæmpestor for brugerne (og engagementet), som ikke vises i en teknisk analyse.

En teknisk analyse er altså stadig vigtig, men man må ikke tro, at den har alle svarene. Derfor anbefaler vi, at man har en dygtig udvikler/webansvarlig, som kan vurdere indsatser og rådgive.

 

Husk at vurdere vigtigheden af samtlige fejl

Det er vigtigt, at man forholder sig til alle fejl og advarsler ift. teknisk SEO. Selvom man ikke skal løse samtlige fejl, så skal man have vurderet vigtigheden af dem. Selv en enkelt teknisk fejl kan have store konsekvenser for ens SEO.

Det kan eksempelvis være:

  • Fejlsider der ikke giver den rigtige statuskode
  • Robots.txt eller meta-tag der forhindrer indeksering
  • Forkerte sprog-tags (hvilket forvirrer mere end det gavner)
  • Manglende rediretcs (kan give tabt værdi og/eller dublicate content)

 

Ovenstående er blot et par eksempler på fejl, der kan have store konsekvenser. Derfor er det vigtigt, at man har vurderet og prioriteret de tekniske fejl.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.