Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Sådan måles effekten af en SEO-indsats bedst

SEO er på mange måder en kompliceret kanal at arbejde med. En af de steder, hvor jeg rigtig ofte ser udfordringer er, når effekten skal måles.

Jeg har et simpelt framework, som man kan bruge og tilpasse den enkelte virksomhed.

Det kan bruges uanset om I benytter et SEO-bureau, en freelancer eller har egne ansatte til at arbejde med jeres søgemaskineoptimering.

 

1) Arbejdsindsatser

SEO er langsigtet, og derfor vil man i de første måneder ikke kunne mærke resultaterne. Derfor vil min anbefaling være, at man til at starte med kigger på de konkrete arbejdsindsatser — og vurderer kvaliteten af disse.

Her kunne man eksempelvis kigge på, om;

  • fokussøgeordene virker relevante for jeres forretning
  • indholdet er målrettet jeres målgruppe
  • teksterne er skrevet på et godt sprog
  • linkbuilding er lavet fra medier med en god troværdighed
  • landingssider er sat pænt op (rent visuelt)

 

Vurderingen af kvaliteten behøves ikke komme fra en med ekspertise inden for SEO. Der vil nok være nogle nuancer, I ikke vil kunne vurdere, men det er heller ikke så vigtigt. Det handler mest om at få en overordnet fornemmelse af, om der bliver leveret arbejde af god kvalitet, som er tilpasset jeres forretningsmæssige mål.

I må bare ikke …

Lad være med at diskutere nuancer i SEO-strategien — som eksempelvis antal ord, Keyword Density og mængden af billeder. Der er mange veje til top tre på Google, og eksperten skal have lov til at vælge sin egen fremgangsmetode.

 

2) Placeringer

Det første målbare, vi får, er placeringerne ude på Google. Her skal man benytte et værktøj, som fast tjekker jeres placeringer på udvalgte søgeord.

Når man arbejder med SEO, bruger man “lang tid” på at bevæge sig fra side +10 til side 1 — især hvis det er på et område med høj konkurrence. Det er dog et vigtigt SEO-mæssigt fremskridt, når man bevæger sig fra side 10 til side 5 — selvom I ikke kan mærke det, før man rammer side 1.

Her bør man så måle på:

  • Gennemsnitsplaceringen for alle søgeord
  • Gennemsnitsplaceringen for gruppen af fokussøgeord
  • Placeringen for få udvalgte søgeord

I må bare ikke …

Lad være med at sidde og stresse over, når nogle enkelte søgeord går tilbage. Det kan nemlig hoppe lidt fra dag til dag. Hold hellere øje med trendlinen og hav fokus på, om den generelle udvikling går frem, når man kigger over en længere periode (flere måneder).

 

3) Trafik

Lige så snart I begynder at få placeringer på side 1, skal I også kigge på trafikken — og naturligvis kun trafik fra organisk søgning.

I kan enten vælge at kigge på alt jeres organiske trafik eller udelukkende organisk trafik til de sider, hvor der arbejdes med SEO. Ofte giver det mening at kigge på den samlede mængde, da en SEO-indsats “smitter af” på resten af jeres site — og hvor strategien typisk også involverer hele websitet.

Har virksomheden dog et stort brand, kan man overveje at frasortere forsiden og sider omkring virksomheden — da resultatet af indsatsen kan drukne i (eller blive sløret af) jeres brandingaktiviteter.

I må bare ikke …

Pas på med at sammenligne perioder, der ikke bør sammenlignes. Typisk sammenligner man med samme periode sidste år, da man så får udlignet sæsoner. Der kan dog også være ting som events og vejr, som slører billedet.

 

4) Konverteringer

Først og fremmest skal der defineres en eller flere konverteringer. Det kan være alle tænkelige handlinger på jeres hjemmeside, og det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der skaber mest værdi.

Her er nogle klassiske mål for forskellige brancher:

  • Webshop: Transaktioner
  • Blog: Tilmelding til nyhedsbrev
  • Konsulent: “Anmod om tilbud”-formular
  • Håndværker: Udfyldt kontaktformular og opkald
  • Software: Sign-ups (eks. til en gratis prøveperiode)
  • Rejsebureau: Bestil rejsetilbud

 

Man kan sagtens måle på flere forskellige ting, men jeg vil anbefale at vælge at holde det til få mål.

I må bare ikke …

I må ikke tro, at det “kun” er disse konverteringer, som SEO skaber. Det er nemlig også en kanal, der bidrager til jeres brand og hjælper andre kanaler. Når man lykkes med SEO, får man trafik ind på brede søgeemner, hvilket øger jeres kendskabsgrad og opbygger jeres data og lister hos eks. Facebook og Google.

 

5) Værdi

Bag en konvertering ligger der en værdi — og denne kan variere meget fra konvertering til konvertering. Arbejder man med en computerwebshop, vil der formentlig være stor forskel på værdien, alt efter om folk kommer på søgning “bedste gamer-computer” og “oplader til iPhone”.

Så for at kunne vurderer SEO-performance mest retvisende, skal vi kunne måle værdien så præcist som muligt. For nogle forretninger (som webshops) er det ret nemt, hvor det på andre kan være yderst besværligt.

I må bare ikke …

Pas på med at spilde for meget tid i en evig jagt på at få præciseret data mere og mere. Jeg her oplevet mange kunder, som ønskede at sidde og gå i detaljen med hver enkelt konvertering — og det er spild af tid. Typisk kan en god mavefornemmelse (fra både jer og den SEO-ansvarlige) bringe jer rigtig langt.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.