Kira Dalhus
SEO-specialist med 7 års erfaring

Outsourcing af markedsføring: Derfor giver det mening at samarbejde med et bureau

For og imod outsourcing af online markedsføring — dem er der mange af. Debatten går ofte på, om man nu virkelig kan stole på de eksterne ressourcer, man uddelegerer sit arbejde til. Outsourcing af online markedsføring er en tillidssag, og derfor er debatten til at tage at føle på.

Der findes flere modeller for, hvordan du kan outsource din online markedsføring. Som online markedsføringsbureau gennem + 10 år, kan vi tale ud fra det perspektiv, vi kender. Derfor har vi herunder ridset nogle af de fordele og ulemper op, der er ved at samarbejde med et bureau. Forhåbentlig kan det gøre dig klogere på, om din virksomheds markedsføring på lægges i hænderne på et online markedsføringsbureau.

Fordele ved bureau

Markedsfører du dig på flere kanaler og/eller ved brug af forskellige strategier, så er der forskellige måder at outsource arbejdet på. Det kan virke oplagt at hyre flere specialiserede virksomheder eller freelancere ind til at håndterer den del af din markedsføringsplan, som de hver især er gode til.

Et samarbejde med et bureau er en anden mulighed. Her finder du ofte en bred kompetence-pallette, hvorfor de/vi kan varetage alle dine markedsføringsaktiviteter. Herunder kan du læse om nogen af de fordele der er ved at samarbejde med et bureau.

Effektiviseret sparring mellem specialisterne

Måske har du hørt, at de typiske bureauer er mindre specialiserede, og at det sjældent er set, at én person kan mestre alle markedsføringsaktiviteter. Vi er enige i den sidste del. Derfor sørger vi hos Leadtime for, at vores medarbejder arbejder ud fra deres kernekompetencer. Dermed koncentrerer medarbejderne sig om den markedsføringsaktivitet, som de er specialister i. Den samme model kører mange andre bureauer med.

Vi forventer ikke, at vores SEO-specialister ved hvordan en Google Ads kampagne sættes korrekt op. Dog forventer vi, at specialisterne på tværs af kanalerne sammen finder ud af, hvordan de kan gavne hinandens arbejdsprocesser og resultater.

Du kan samle din markedsføring under ét tag, og samtidig nyde godt af den specialiserede viden en medarbejder tilegner sig ved (groft set) at holde sig til ét område. Når din Google Ads Specialist, SEO-haj og Facebook-annoncør deler arbejdsplads og hverdag med hinanden, er der kortere vej til vidensdeling. Dit bureau har tilmed mulighed for at lægge en strømlinet strategi, der rummer alle de aktiverede kanaler, og det vil du mærke fordelen af.

Færre kontaktpersoner at holde styr på

Selvom der hos et bureau er flere mennesker inde over din markedsføring, behøver du ikke mere end én kontaktperson. Nogen bureauer har mellemledere, som står for kontakten til dig. Hos Leadtime har vi fjernet mellemlederen i kommunikations-strukturen, da vi mener, vores kunder får mere ud af at snakke direkte med specialisten. Derfor vil din kontaktperson hyppigst være specialisten med ansvar for den markedsføringsaktivitet, du benytter mest.

Når du bruger forskellige bureauer eller freelancere, vil du naturligvis have flere kontaktpersoner, som har en begrænset tilgængelighed til det fulde billede, der tegner sig på tværs af de kanaler, der arbejdes med. I et “full-stack” bureau har din kontaktperson let ved at danne sig et overblik over, hvad status er på dine forskellige markedsføringsaktiviteter, og samtidig trække parallellerne mellem, hvordan de påvirker hinanden.

Ulemper ved bureau

Outsourcing af markedsføring kræver en vis økonomi

Langt de fleste markedsføringsaktiviteter fungerer bedst, hvis indsatsen kan gentages måned for måned. Din online markedsføring påvirkes af, hvad dine konkurrenter gør. Derfor bør en udført strategi altid evalueres, justeres og udføres på ny. Du skal derfor forvente, at dine markedsføringsudgifter er kontinuerlige.

Markedsføring er en investering som bidrager til, at din ROI/ROAS løbende forhøjes. Hvor stort et budget du anbefales af bruge, afhænger af dine ambitioner, muligheder og ikke mindst den branche, du befinder dig i. Dette bør altid vurderes individuelt.

Samarbejdet kræver engagement fra begge parter

Specialisterne er eksperter i, hvordan man markedsfører sig online, men du er eksperten i din virksomhed. Du kender dit produkt, dit marked og dine kunder bedst. Markedsføringen står bedre, hvis man trækker på den information, som du sidder med. Derfor bør der internt i virksomheden afsættes tid til at engagere sig i samarbejdet med bureauet eller freelanceren.

Er outsourcing af markedsføring for alle?

Ja og nej. I den digitale alder vi lever i, er det sjældent skidt for en virksomhed at investere i online markedsføring. Men outsourcing af online markedsføring kræver tid, penge og ikke mindst en ekstern ressource, man stoler på og kan samarbejde med. Selvom du måske tænker, at tid eller penge ikke er det du har mest af, anbefaler vi, at du forhører dig hos et bureau. Samarbejdsformen kan justeres, så den passer ind i hverdagen hos din virksomhed.

Ønsker I at høre mere om, hvordan vi som bureau kan øge jeres digitale synlighed? Så kontakt os i dag, eller læs mere om os og de services vi tilbyder.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.