Stine Marie Simonsen

Mere end bare godt design

Jeg har altid været kreativ og haft blik for, hvad der ser godt ud, så da jeg begyndte at arbejde som Digital Designer, var min opfattelse, at jeg bare skulle få ting til at se pæne ud – huske luft, finde de rigtige farver, beskære billeder korrekt. Efter at have lavet både et par forbi’ere og et par pletskud, så jeg et tydeligt mønster; når forarbejdet var gjort grundigt, solgte det grafiske arbejde bedre. Det handler ikke kun om farver, fonte og layout – det handler om at fortælle en historie og skabe en oplevelse, der får brugeren til at handle. Et stærkt visuelt udtryk kan være forskellen på at blive overset og blive valgt.

Designet skal formidle – ikke bare præsentere

Når vi taler om at formidle et budskab via design, er det først og fremmest vigtigt at forstå, at designet er det første, din målgruppe møder. Det er her, du har få sekunder til at skabe tillid, formidle værdi og skubbe brugeren ét skridt tættere på at tage kontakt, købe eller engagere sig. Godt design er med andre ord strategisk kommunikation.

Målgruppen afgør, hvad der er godt design

Men hvad der er godt design, afhænger fuldstændigt af, hvem det er godt for. Design skal tage udgangspunkt i målgruppen – ikke i smag og stil alene. Hvad der virker for en ung kvinde på Instagram, virker ikke nødvendigvis for en erfaren B2B-køber. En grundig målgruppeanalyse kan give svaret på, hvad der optager brugeren, hvordan de taler, hvilke visuelle udtryk de reagerer på, og hvad der får dem til at stoppe op. Det skal afspejles i alt fra farvevalg og typografi til tone og visuelle greb. Jo mere målrettet designet er, desto større er chancen for, at budskabet lander.
Annonce for EFT-Instituttet, med et billede af en kvinde i den målgruppe, som virksomheden gerne vil henvende sig til
Jeg har i mange år arbejdet med sundhedskommunikation og her var målgruppeanalyse mindst lige så vigtig. Et af de værktøjer jeg har taget med mig videre, er Minerva-modellen (Henrik Dahl, 1999) – en simpel og overskuelig model, hvor du hurtigt kan lokalisere dit segment.
 
Minerva-modellen, udviklet af sociologen Henrik Dahl, segmenterer befolkningen ud fra værdier og livsstil frem for alder og køn. Den bruges bredt i kommunikation og design til at målrette både tone, indhold og visuelt udtryk.
 
Kampagne for Kipling Travels rejser til Kilimanjaro med fokus på, hvad der skiller sig ud fra andre rejsebureauer.

Sådan skiller du dig ud fra konkurrenterne

Mange virksomheder ligner hinanden til forveksling – både i deres visuelle udtryk og i den måde, de taler på. Det gør det svært for brugeren at vælge. Design kan her bruges som et strategisk værktøj til at iscenesætte virksomhedens styrker og gøre brandet genkendeligt. Det handler ikke om at råbe højest, men om at kommunikere det, som er unikt og relevant – og understøtte det med visuelle virkemidler, der skaber en rød tråd.
At skabe en dialog med virksomheden forud for designprocessen om deres værdier og særligt deres USP’er (Unique Selling Points), der er det, der gør, de skiller sig ud fra deres konkurrenter. At skabe et design omkring en USP, kan være det, der gør, at du bliver valgt frem for din konkurrent.

Bliv valgt – ikke bare set

Når man arbejder med salg gennem design, handler det også om at gøre det nemt for brugeren at vælge dig. Klar kommunikation, genkendeligt udtryk og tydelig navigation er alt sammen med til at sænke den mentale barriere for at handle. Hvis designet virker rodet, ulogisk eller bare lidt forvirrende, klikker vi hurtigt videre. Men hvis det føles intuitivt og professionelt, opstår der tillid – og det er her, konverteringen begynder.

Humor skaber nærvær – og får os til at huske dig

Når humor bruges med omtanke, skaber det forbindelse og gøre oplevelsen mere menneskelig. Det kan være en finurlig fejlbesked, en uventet animation eller en skæv formulering, der får os til at smile. Det skal selvfølgelig passe til målgruppen og konteksten, men gjort rigtigt skaber humor sympati og genkendelighed – og det får os til at huske brandet bagefter. Hvem husker ikke kampagnen ”Seks om dagen”, der ville have os til at fokusere på at spise mere frugt og grønt?
Tilbudskampagne for Hvidovre Sport, der primært sælger outdoor- og fiskeudstyr
Design handler altså om langt mere end æstetik. Det handler om at skabe en oplevelse, der er relevant, engagerende og troværdig – og som får brugeren til at vælge dig. Når man kombinerer forståelsen for målgruppen med et klart budskab og tør sætte personlighed og humor i spil, så er design ikke længere bare flot – det er effektivt.
Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.