Du sidder muligvis i en virksomhed, hvor I har markedsført jer i flere årtier gennem gode, solide offline-kanaler. Her kan man godt begynde at overveje, hvorfor man skal egentlig skal investere i online markedsføring, når offline virker så godt.
I min optik er argumenterne åbenlyse.
Forsvindende rækkevidde
Det er, hvad fremtiden må byde på, hvis man nægter at investere i online markedsføring. Vi ser hele tiden, hvordan flere og flere offline-platforme forsvinder – og hvordan nye online-platforme får en plads på markedet.
Hvis jeg skal tage en af de mest klassiske cases, må det være, hvordan flow-tv lider under streamingtjenester som Netflix og HBO samt videotjenester som YouTube og Vimeo.
Derfor oplever de fleste, at offline-kanalerne stadig generer kundehenvendelser til en fornuftig pris, men at det bare svinder stille og roligt ind med mængden.
Hold på det, der virker
Budskabet i denne artikel er langt fra, at man skal droppe alt offline – til fordel for at gå online. Har man nogle offline-kanaler, som skaber gode kundehenvendelser, skal man beholde disse.
Det man bør overveje er, hvornår disse kanaler bliver så små, at ikke det giver mening, at man bruger tid på at administrere dem. Har man en kanal, der nærmest ikke generer noget længere, vil det oftest være bedst at droppe den og benytte sine midler (både mentale og kapitale) på nye kanaler i vækst.
Oversæt fra offline til online
Når man ønsker at gå online-vejen, skal man huske at bruge alt det, man har lært fra sine offline-kampagner. Her glemmer rigtig mange, at der er mange ligheder mellem online og offline, som man kan benytte.
Herunder har jeg i grove træk skitseret, hvad du bør gøre.
1. Kig på en vel-performende offline-kampagne og find ud af;
- hvilken visuel form er kampagnen i? (ofte tekst, billede, animation eller video)
- hvilken målgruppe ramte vi primært? (alder, køn, interesse etc.)
- hvor mange eksponeringer fik kampagnen?
- hvor lang tid kampagnen løb over?
- hvad kostede det?
2. Kig på online-kanalerne og find ud af;
- hvilken kanal passer bedst til den visuelle form? (det kan selvfølgelig være flere)
- hvilke muligheder er der for demografisk målretning på den kanal?
- hvor stor en rækkevidde kan man opnå pr. uge/måned/år?
- hvor lang tid skal kampagnen køre, før den opnår samme eksponering?
- hvad vil det ca. koste?
Gør du ovenstående, vil du med stor sandsynlighed opleve, at du opnår en effekt, der minder meget om. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke også kan forbedre online-kampagnen med de ekstra muligheder, de fører med sig. Ovenstående skal blot ses som et udgangspunkt for at tage det første store skridt.
Læg aldrig alle æg i én kurv
Hvis I kun får kundehenvendelser gennem én kanal, kan det være en kæmpe fare for jeres online-eksistens. Hvad gør du, hvis denne kanal pludselig forsvinder eller hvis præmissen for at benytte den ændres?
Sidste år besluttede Google eksempelvis, at kviklånsudbydere ikke længere kunne benytte Google AdWords, og de “bannede” langsomt alle domæner, der tilbød lån med betalingsfrist på under 60 dage. Havde man som kviklånsubyder udelukkende investeret i Google AdWords, ville man mildest talt have et problem.
Derfor bør man sprede sin markedsføring ud over flere kanaler – da risikoen spredes. Sagt med andre ord: Ofte er et mix af forskellige offline- og online-kanaler det bedste.
De konkrete grunde til at investere i online markedsføring
Nu har jeg givet en (forhåbentlig) nuanceret snak om, hvordan jeg synes, man bør prioritere offline- og online-kampagner. Herunder vil jeg komme med nogle af de helt konkrete fordele der er, når man investerer i online markedsføring.
- Målbart
Når man arbejder online vil man ikke blot kunne se, om en kampagne skaber flere salg. Man vil også kunne se, præcis hvilke kanaler, søgeord, websites, bannere etc. der har været med til at skabe konverteringen. - Fleksibelt
Får man trykt en annonce, er budskabet ikke lige til at ændre. Man er ofte også bundet af en medieplan, hvor flere uger på forhånd er planlagt. Kører man online, kan man ændre fra dag til dag. Man kan reagere langt hurtigere på den feedback man får fra brugerne. - Vækstende
Offline har i mange år været i tilbagegang, og intet tyder på, at denne tendens stopper. Det samme må siges om den vækst, online har haft. Derfor vil potentialet for at vækste forretningen også være langt større, hvis marketing-tiltagende primært er online.
Har I brug for en snak om jeres online markedsføring?
Jeg håber meget, jeg har gjort dig lidt klogere på, hvorfor jeres virksomhed bør investere i online markedsføring. Hvis du sidder tilbage med nogle ubesvarede spørgsmål, eller blot ønsker at høre mere er du velkommen til at kontakte mig direkte på 38 41 03 20.