Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

5 konkrete AI-værktøjer, der kan bruges til online markedsføring

Der kommer i disse dage rigtig mange nye AI-værktøjer på markedet. Selvom rigtig mange af dem er interessante, så er det langt fra allesammen, der giver reel værdi.

Vi tester løbende de forskellige værktøjer af, og har implementeret nogle af dem i vores daglige arbejde med kunder samt vores egen markedsføring.

I denne artikel vil jeg dele nogle udvalgte værktøjer, som jeg synes er særligt gode.

 

ChatGPT – Tekstgenerering

Vi kommer ikke uden om ChatGPT, som også er blandt de mest populære og udbredte værktøjer. ChatGPT har dog i en nyere version muligheden for at gå på nettet, hvilket har gjort værktøjet ekstrastærkt.

Vi kan eksempelvis indsætte en række URL’s og bede ChatGPT om at komme med forslag til søgeord, annoncetekster, beskrivelser/titler, tekstoptimering eller lign. ChatGPT kan også være en stærk assistance til at skrive komplette indholdssider eller blogindlæg.

 

Midjourney – Billeder

Midjourney er også et af de meget udbredte værktøjer. Her kan man beskrive et billede, som så bliver generet på få sekunder. Her på det seneste er kvaliteten kommet op på et niveau, hvor vi ofte bruger AI-generede billeder på både websites og i annoncer.

Vi brugere AI-generede billeder i mange af de tilfælde, hvor vi før ville have brugt stock-billeder. Med Midjourney kan vi dog få billeder, som matcher behovet langt bedre – til en langt billigere pris.

 

HeyGen – Videoproduktion

Med HeyGen kan du eksempelvis uploade en video af dig selv, hvor du taler ind i kameraet. Baseret på denne video, laver værktøjet en AI-avatar. Herefter kan man indsætte et manuskript, og så generes der en video, hvor det ligner (ret overbevisende), at du sidder og siger disse ord.

Hvis der skal produceres en række simple “talking head”-videoer, kan udgifterne dermed nedbringes markant, da man nøjes med at optage én video, der kan omdannes til et uendeligt antal.

 

Matesub – Undertekster

En vigtig – men tidskrævende og kedelig – opgave er undertekster på videoer. Da langt størstedelen ser videoer på mobilen uden lyd (især på sociale medier), hjælper underteksterne med at få en langt større procentdel til at se videoen.

Med et værktøj som Matesub, tager tekstning af videoer kun få minutter. Man uploader ganske enkelt bare en video, og så lægger den automatisk underteksterne på. I nogle tilfælde, skal man rette enkelte fejl, men underteksterne er 98% færdige på få sekunder.

 

ElevenLabs – Stemmegenerering

ElevenLabs minder om HeyGen, men er udelukkende til lyd. Her kan du indsætte tekst og få den til at udtale det. Du kan enten bruge en stemme fra deres store bibliotek, designe en stemme eller uploade lydklip med din stemme.

På nuværende tidspunkt fungerer det rigtig godt til at lave korte lydklip, der eksempelvis kan bruges hen over en animationsvideo. Jeg forestiller mig også, at man meget snart vil kunne bruge det til at lave komplette podcast og lignende.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.