html-seo

Data-markup: Muligvis en ranking-faktor i fremtiden

Det er tankevækkende, at så mange virksomheder bruger uanede mængder af ressourcer på SEO, mens kun få af disse har deres fokus rettet mod “struktureret data-markup”. Data-markup er kendt for at stjæle opmærksomhed fra konkurrenter i søgeresultaterne samt at forbedre click-through-rate med de tiltalende “rich snippets”.

Med så stort et fokus på at højne click-through-rate på AdWords-kampagner, undres vi over, at der slet ikke er fokus på optimere CTR i de organiske søgeresultater, hvor klik tilmed er gratis!

Ved at opmærke DISPUKs kursusbeskrivelser, har vi hjulpet Google med at forstå indholdet på www.dispuk.dk. Det har medført, at deres kurser og efteruddannelser nu vises med startdato direkte i søgeresultaterne.

Sådan ser det ud:

Hvad er struktureret data-markup?

Data-markup, som også kaldes “microdata markup”, er en teknisk metode til at strukturere tekst, billeder, video og andet indhold på dit website. Ved systematisk at opmærke dit indhold, kan du fortælle søgemaskinerne, hvad du præsenterer på din hjemmeside.

Søgemaskinernes fornemmeste opgave er at præsentere relevant indhold for sine brugere. Data-markup gør det nemmere for søgemaskinerne (herunder Google) at præsentere det rigtige indhold for de søgende brugere. Med andre ord letter du deres arbejde ved at markere website-data, og det bliver de glade for!

Samtidig giver veludført data markup gode muligheder for, at dine søgeresultater bliver inkluderet i nye systemer og værktøjer, som Google udvikler. Det gælder for eksempel Googles rich snippets, som indeholder ratings og reviews:

Struktureret data markup bliver måske vigtigere i fremtiden

Google har indtil nu sagt, at data-markup ikke har indflydelse på placeringerne i søgeresultaterne, og at du derfor ikke kan påvirke dit websites placering i søgeresultaterne blot ved at opmærke dit indhold. Men…

John Mueller fra Google Switzerland talte i fredags om, at struktureret data-markup muligvis får en indflydelse på rangering i Googles søgeresultater i fremtiden:

“…Over time it’s something that might flow into the rankings as well, where if we can recognize that someone is looking for a car… we have these pages that are marked up with structured data for the car, so probably they are pretty useful in that regard…” John Mueller – Google Switzerland

Dette betyder ikke, at man kan tilkæmpe sig bedre søgeresultater med omfattende data-markup på hele sit website. Vi slipper ikke udenom de velkendte ranking-faktorer såsom linkbuilding og kvalitetsindhold, som nødvendigvis stadig må være til stede på websitet for at opnå de ønskede placeringer i Googles søgeresultater!

Herunder kan du høre John Mueller tale om strukturet data-markup: